Home » » panduan menentukan warna cat rumah

panduan menentukan warna cat rumah

Rumah iaitu kawasan di mana kita jadi selesa serta bebas. untuk mendapatkan keselesaan diperlukan pemprosesan seni bina yang baik. pemprosesan tersebut boleh dikerjakan dengan pelbagai langkah, di antaranya yaitu gunakan gabungan warna yang berikan kesan sejuk serta menghangatkan.





menentukan warna cat tempat tinggal amatlah penting kerana disamping berikan keindahan tempat tinggal area tinggal, akan berikan gabungan bangunan dengan warna dari dinding maupun perabot tempat tinggal. menentukan warna cat tempat tinggal sesungguhnya gampang-gampang sukar, dikarenakan tak hanya wujud bangunan, penghuni tempat tinggal tersebut juga mempunyai andil dalam memastikan warna yang dapat jadikan cat tempat tinggal. warna yang langkahh dapat menambah motivasi untuk pemilik tempat tinggal, sesaat untuk warna pastel dapat jadikan seisi tempat tinggal tenang dan rilek.


prinsip dasarnya serta anda dapat lihat bagaimana gabungan warna pada ketiga bidang itu dapat mewujudkan keluasan, ketinggian atau kedalaman tempat tinggal.

lantai gelap dengan dinding siling pucat boleh meluaskan ruang
lantai serta siling pucat dapat bikin area lebih ruas serta rendah
bila seluruh bidang mempunyai gelap, wujud dapat hilang
lantai cerah, dinding belakang cerah, serta dinding segi + siling gelap boleh mencipta kesan lorong
siling cerah serta yang lain gelap boleh mencipta kesan lantai dasar (cahaya cuma dari atas)
dinding belakang gelap serta dinding samping dan lantai yang pucat boleh kurangkan kedalaman ruang
lantai, dinding belakang, serta palfon cerah dapat menyempitkan, memperdalam serta mempertinggi ruang
dinding yang gelap dengan siling dan lantai cerah dapat menguatkan garis mendatar
area dengan lantai, palfon serta dinding yang cerah atau pucat boleh mencipta area lega. terlampau banyak warna pucat boleh menyebabkan kesan dingin serta impersonal

warna-warni mempunyai kesan psikologi. kesannya punya pengaruh pada fikiran, emosi, badan, serta keseimbangan. aplikasi warna pada sesuatu bilik boleh membuahkan kesan perasaan yang makin luas atau justru sebaliknya. di bawah ini karakter-sifat psikologi sebahagian warna untuk memandu anda apabila memilih warna untuk cat dinding tempat tinggal anda;

merah - berani, penuh motivasi, agresif, menyebabkan emosi, serta menarik perhatian. dengan positif, warna merah mempunyai kandungan makna cinta, ghairah, berani, kuat, agresif, merdeka, kebebasan, serta hangat. negatifnya iaitu punya makna bahaya, perang, darah, anarki, serta tekanan.

kuning - mewujudkan perasaan optimis, yakin diri, pernyataan diri, akrab, serta lebih kreatif. kuning juga boleh merugikan kita disebabkan mengemukakan mesej perasaan ketakutan, kerapuhan dengan emosi, kemurungan, kegelisahan, serta keputusasaan. pilihan warna kuning yang pas serta pemakaian yang sesuai dapat mengangkat motivasi kita serta lebih yakin diri.

hijau - bermakna kesihatan, keseimbangan, rileks, serta kemudaan. unsur negatif warna ini diantaranya berikan kesan pencemburu, licik, merasa jemu, dan boleh melemahkan fikiran serta fizikal. didalam sejarah china, warna hijau iaitu warna wanita. lain dengan budaya muslim, yang menganggap warna hijau iaitu warna yang suci. warna untuk perdamaian juga hijau.

biru - melambangkan intelektualiti, keyakinan, ketenangan, keadilan, pengabdian, seorang pemikir, ketekunan, serta sejuk. disamping itu, boleh menyebabkan rasa kemurungan serta ragu-ragu. biru gelap dapat menolong berfikir tajam, tampak jernih, serta mudah. biru muda dapat menenangkan serta membantu menumpukan dengan tenang. terlalu banyak biru boleh menyebabkan rasa terlampau sejuk, tidak akrab, serta tidak punya emosi atau cita-cita.

ungu - berikan kesan spiritual, kemewahan, keaslian, serta kebenaran. ungu dapat menyokong aktiviti bermeditasi serta berkontemplasi. kemerosotan serta kualiti yang buruk yaitu karakter-sifat negatif warna ini.
putih - warna murni, suci, steril, bersih, prima, jujur, sederhana, baik, serta neutral. warna putih melambangkan malaikat serta pasukan perubatan. warna ini juga boleh bermakna kematian dikarenakan berkonotasi kehampaan, hantu, serta kain kafan.

abu-abu - bijaksana, dewasa, tidak egois, tenang, serta seimbang. warna kelabu juga mempunyai kandungan makna lamban, kuno, lemah, kehabisan daya, serta kotor. dikarenakan warnanya tergolong neutral atau seimbang, warna ini banyak digunakan untuk warna alat-alat elektronik, kenderaan, peranti dapur, serta tempat tinggal.

hitam - berkesan elit, elegan, memesona, kuat, agung, teguh, serta rendah hati. kesan negatifnya iaitu hampa, sedih, ancaman, penindasan, putus harapan, dosa, kematian, atau dapat juga penyakit. tidak layaknya putih yang memantulkan warna, hitam menyerap semua warna. dengan hitam, semua kuasa yang datang dapat diserap. walau dapat memesona serta berkarakter kuat, namun beberapa orang yang takut dapat "gelap". warna hitam berkonotasi gelap.


Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 6:59 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani