Home » » Rumah Islami Yang Penuh Berkah

Rumah Islami Yang Penuh Berkah

Bagaimanakah rancangan design rumah islami itu?


Dalam buku "tata design rumah islami" diterangkan bahawa rumah islami merupakan rumah sebagai idaman untuk tiap-tiap keluarga muslim. tetapi, dalam sebenarnya, tidak tiap-tiap keluarga muslim mengerti arti rumah islami yang sesungguhnya. maka, banyak yang salah kaprah saat memahami serta mempraktikkan rencana rumah islami. biasanya, tempat tinggal islami tersebut mempunyai dua komponen utama, iaitu bangunan fizikal serta penghuni rumah.



seni bina yang islami yaitu seni bina yang berlandaskan nilai-nilai alquran serta hadis. bangunan seni bina tersebut mesti mencukupi perihal seperti berikut:

1.tauhid serta risalah. sebaiknya bangunan tidak mempunyai kandungan unsur syirik dalam design serta ornamen didalamnya.
alquran menegaskan perihal kesedaran pada lingkungan serta realiti alam sekitar.
rencana design berasaskan geometri murni, bangunan itu mempunyai "badan" yang direka dengan rencana geometri. namun jiwanya boleh direka mengubah suai lampu, pengudaraan, nada, lanskap, warna, struktur, interior serta luaran.

2.rencana syurga di bumi. seni bina islam amat di pengaruhi oleh rencana taman serta courtyard, hingga landskap jadi sisi yang tidak terpisahkan dari bangunan.
rancangan sinar. sinar lambang kerohanian dalam dunia sufi. seni bina islam mendesain lampu, bayang-bayang, angin, kesan pendinginan, air serta tanah.

3.keperluan rumah islami lain lalu mesti di perhatikan. keperluan tersebut layaknya, menentukan lokasi yang pas, menentukan tetangga yang pas, tidak bermegah-megahan saat membina rumah, bikin rumah yang bersih, bikin rumah yang baik serta indah, bikin rumah yang dimasuki malaikat serta tidak dimasuki setan.

4.dalam design interior rumah islami baiknya mempunyai tanda-tanda di bawah ini: disiapkan area spesial untuk ibadah, bilik orang tua serta anak-anak berasingan, tersedianya bilik, jadikan dinding rumah sebagai hijab, kedudukan bidet tidak menghadap kiblat, ornamen-ornamen yang bernuansa dzikrullah.

5.tak hanya komponen bangunan fizikal di atas, penghuni rumah maupun rumah tangga yang ada didalamnya juga memegang fungsi penting dalam terciptanya rencana design rumah islami, untuk menegakkan bangunan masyarakat yang islami, penyangga utamanya iaitu tempat tinggal tangga islami. rumah tangga islami adalah rumah tangga yang didirikan diatas landasan ibadah, yang didalamnya ditegakkan adab-adab islam, baik yang menyangkut individu ataupun total bahagian rumah tangga.



rumah tangga islami juga merupakan rumah yang didalamnya ada iklim sebagai tujuan berumah tangga, yakni terwujudnya rumah tangga yang sakinah, mawaddah, wa rahmah. perihal tersebut selalu melingkupi keadaan rumah tiap-tiap hari. maka seluruh bahagian keluarga dapat hidup dalam situasi rumah yang laksana 'baiti jannati' (rumahku surgaku).

harapan saya dengan peribadi, kita sebagai muslim ataupun muslimah, sebaiknya ikuti design rumah yang ikuti panduan alquran ataupun sunah rasul layaknya tertulis pada buku ini. apabila bangsa china mempunyai feng-shui sebagai tata design bangunan untuk kaumnya, maka mengapa tidak kita dengan tata design tempat tinggal yang islami?

menurut saya bagi muslim serta muslimah yang mengidamkan situasi rumah yang bernafaskan islam, baik dari segi bangunan fizikal ataupun rumah tangga islami yang dibangunan didalamnya, dikarenakan keduanya merupakan komponen utama yang membentuk tatanan rumahislami tersebut.

sebagai muslim serta muslimah juga kita baiknya sedar, janganlah cuma memiih design rumah menurut trend ataupun selera peribadi namun mewujudkan rumah yang diredhai allah swt serta membuatnya area yang selalu kita lakukan kebaikan didalamnya. semoga perihal ini dapat terwujud dalam kehidupan kita seluruh.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 10:09 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani