Home » » Matlamat dan Jenis Skim Dinding

Matlamat dan Jenis Skim Dinding

Melainkan jenis ekpose, pada amnya permukaan tembok sentiasa yang ditutup seperti plaster. Matlamat daripada Skim ini adalah supaya tembok boleh kelihatan yang lebih rapi bersih serta tidak menyebabkan kesan yang berantakan. Dinding daripada batu bata yang warnanya merah kecoklatan kadangkala boleh menimbulkan kesan yang agak gelap. Ini jika yang ditutup seperti Skim lalu diberikan lapisan cat atau wall paper, maka kesan gelap ini menjadi hilang.




Selain daripada itu plaster juga boleh boleh melindungi tembok daripada sinar matahari atau air hujan terutamanya yang terletak di luar bilik atau luaran. Sehingga kualitinya boleh yang lebih tahan lama dan tahan lama. Skim juga boleh mampu menghilangkan risiko penempelan habuk atau kotoran lain yang jika melekat secara langsung pada tembok akan yang lebih sukar dibersihkan dan dihilangkan.

Fungsi yang lain, Skim mampu mengurangkan risiko terjadinya kerosakan atau retak pada tembok dan menutup cacat mahupun kekurangan pada susunan batu bata yang mungkin sahaja kurang begitu sempurna jika lawati. Terakhir, Skim akan dibuat proses mengecat semula atau finishing jadi yang lebih mudah dibuat.
Sebenarnya jenis Skim tembok ini tetapi yang nilai dikenali oleh masyarakat umum adalah yang terbuat daripada adunan simen dan pasir. Campuran bahan ini terdapat yang menamakannya seperti sebutan mortar simen. Komposisi campuran ini diselaraskan seperti kualiti kuasa yang mahu dihasilkan. Tetapi pada amnya menggunakan perbandingan tiga pasir satu daripada simen atau empat pasir satu daripada simen.

Cara yang dibuat adunan ini sangat mudah, tinggal dikacau sehingga merata dan menyatu kemudian diberikan air sehingga membentuk seperti pasta. Tetapi penggunaan air ini hendaklah pas supaya tidak terlalu banyak atau cair serta sebaliknya terlalu kurang atau sedikit. Keduanya boleh dibuat proses penempelan pada tembok sukar dibuat.

Selain daripada itu, dua keadaan ini juga boleh boleh menyebabkan kesan kualiti Skim menjadi tidak baik dan mudah terlepas daripada susunan batu bata. Dan yang tidak kalah penting terdapat, setelah adunan pasir dan simen serta air ini dicipta hendaklah segera dipakai, tidak boleh ditangguhkan terlalu lama. Maksimum waktunya adalah berhampiran separuh jam. Kerana sesudah melewati batas masa ini adunan boleh mengering atau menjadi keras. Perkara ini juga boleh dibuat kualiti Skim jadi berkurang.

Selain daripada Skim mortar simen sebenarnya masih terdapat Skim lain daripada kapur atau sering dinamakan seperti sebuat mortar kapur. Bahan yang digunakan juga boleh pasir tetapi campuran tidak berupa simen melainkan kapur yang telah dihaluskan. Sistem ini semasa ini memang jarang diaplikasi. Tetapi pada kawasan khusus yang jumlah pengeluaran kapur atau merupakan wilayah berkapur, sistem ini tepat yang lebih sering diterapkan. Matlamatnya terdapat tentu sahaja bagi menjimatkan dana perbelanjaan kerana kapur ini boleh dicipta sendiri.

Ini jika mahu melaksanakan sistem ini, perkara terpenting yang hendaklah diperhatikan adalah kapur ini lebih baik diolah seperti baik supaya bentuk dan saiz butirannya boleh sama semua. Selain daripada itu butiran ini tidak perlu untuk dicipta sehingga menjadi halus seperti simen tetapi cukup seperti pasir yang telah ditapis. Adapun perbandingan terbaiknya adalah satu daripada pasir satu daripada kapur.

Seterusnya terdapat lagi Skim tembok yang terbuat daripada tanah liat. Pada masa ini pengguna sistem ini sangat jarang dibuat. Tetapi pada jaman dulu ketika teknologi membuat simen belum dijumpai, konsep ini sering telah digunakan. Sedang proses pengerjaannya hampir sama seperti cara dibuat batu bata biasa. Di kawasan khusus terdapat yang Kegemaran mencampur tanah liat ini seperti kotoran lembu atau jerami.

Cara yang membuatnya, tanah liat dicampur jerami atau tahi lembu lalu dibiarkan di tempat terbuka berhampiran satu daripada minggu. Dalam kurun masa ini tiap hari adunan ini disiram digunakan air. setelah kenyal dan padat, bahan ini kemudian dilekatkan pada tembok seperti biasa kemudian ditunggu sehingga mengering.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 6:54 AM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani