Home » » Pengecatan Semula Cat Dinding Lama

Pengecatan Semula Cat Dinding Lama

Masalah yang paling kerap timbul apabila membuat pengecatan semula pada tembok adalah cat yang baharu tidak boleh berpaut sehingga hasil jadi tidak unggul dan kurang ideal. Kerana cat lama tidak boleh dihapuskan kesemuanya.




Selain daripada itu masalah ini juga boleh disebabkan oleh kerana dinding tersebut usianya sudah terlalu lama, sehingga kuasa lekatnya menjadi jauh menurun. Perlu diketahui, dinding yang umurnya sudah tua pada amnya akan terjadi proses pengapuran yang menjadikan cat tidak boleh melekat secara kuat dan rapat.
Untuk menyelesaikan masalah ini, salah satu daripada cara yang boleh ditempuh ialah membuat pembersihan yang lebih dulu pada tembok tersebut. Membersihkan ini boleh berupa pengampelasan dan pengerokan cat lama. Sahaja tentu kedua sistem ini tidak secara automatik boleh menghapuskan cat yang lama, apalagi jika sahaja sekadar dikikis saja.

Supaya kerja pembersihan cat tembok lama itu boleh mendapat hasil yang terbaik, terdapat pelbagai kejuruteraan yang tersendiri yang hendaklah dijalankan. Yang pertama ialah dengan menggunakan paint remover. Semasa ini di kedai cat dan bahan binaan telah ramai yang menjual paint remover dari pelbagai jenis. Mulai dari yang tahap agretivitasnya paling tinggi hingga yang terendah.

Cara penggunaannya amat mudah, tinggal dioleskan dengan menggunakan berus pada cat lama kemudian tunggu pelbagai saat sehingga cat itu mengelupas. Selepas itu tinggal dikikis menggunakan alat kerok atau soket. ini jika semua cat lama dikikis tinggal untuk membersihkan dengan air supaya paint remover yang masih melekat boleh hilang. Dan walaupun sudah bersih, proses pengecatan jangan langsung dijalankan tetapi tunggu pelbagai semasa supaya tembok menjadi kering yang lebih dulu.

Lebih perlu perhatian ialah, kegunaan paint remover ini hendaklah dijalankan dengan hati-hati sebab cecair ini mengandungi asid yang boleh menjadikan kulit tangan menjadi sakit. Kerana itu sebaiknya menggunakan sarung tangan untuk perlindungan. Selain daripada itu bila tembok tidak untuk membersihkan dengan baik, cat yang baharu juga akan menjadi rosak sebab boleh terkena cecair ini.

Ini jika harga paint remover dirasa terlalu mahal, masih terdapat cara lain iaitu menggunakan thinner. Namun sebaiknya dengan menggunakan thinner yang kualitinya baik dan jenisnya ialah epoxy atau ND. Dua jenis thinner ini punya tahap agrevisitas yang baik untuk menggugurkan cat lama.

Selain daripada harga jauh yang lebih murah, pengguna thinner jenis ini juga boleh menjadikan mengelupas cat lama yang lebih mudah dijalankan. Kerana caranya sahaja tinggal menyapu cecair thinner itu pada bahagian yang nak dikikis seperti berus. Selepas itu tanpa perlu untuk menunggu lagi, pengerokan boleh langsung dilakukan. Juga yang lebih cepat yang lebih unggul kerana apabila menunggu terlalu lama justru akan menjadikan thinner jadi menguap dan kering. Maka Hasilnya proses pengerokan gagal dijalankan dan hendaklah disapu thinner lagi.

Ini jika tembok itu punya saiz yang terlalu luas, sebaiknya pengolesan thinner dijalankan sedikit demi sedikit tentu Selain itu ini jika tukangnya sahaja satu orang. Sehingga thinner itu tidak cepat kering dan terbuang dengan percuma.

Selepas pengerokan telah disiapkan dilakukan kerja seterusnya ialah membuat pengampelasan supaya sisa cat lama yang masih melekat dan tidak boleh dihilangkan seperti cecair thinner boleh bersih semua. Kemudian tembok itu untuk membersihkan seperti cara disapu. Jadi tidak perlu untuk pakai air seperti kegunaan paint remover sebab cecair thinner ini akan mengewap dan hilang seperti sendiri.

Selepas semua bersih, proses pengecatan boleh dijalankan. Dan caranya tidak berbeza jauh seperti pertama kali membuat mengecat semula. Sahaja tentu walaupun telah untuk membersihkan dan dikikis kuasa rekat tembok ini kekal kurang kuat. Supaya cat boleh melekat seperti baik, pertama kali cat dicampur seperti air yang yang lebih ramai supaya cair. Barulah pada mengecat semula yang kedua dijalankan seperti biasa.

Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 5:14 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani