Home » » Cara Mengira Keperluan Seramik dan Kesilapan yang kerap Berlaku

Cara Mengira Keperluan Seramik dan Kesilapan yang kerap Berlaku

Mengira keperluan keramik untuk membuat lantai pada suatu ruang atau dinding itu sangat mudah dilakukan. Namun jika tetap terjadi kesalahan, ada beberapa risiko yang membuat masa pemasangan jadi lebih lama kerana perlu membeli sisa kekurangan tersebut. Apalagi jika tempat pembelian pertama sudah tidak punya stok lagi dah harus mencari ke kedai seramik yang lain. Ini tentu memerlukan masa yang lebih lama.



Risiko lain yang perlu ditanggung adalah jika ternyata motif, corak serta saiz seramik yang sudah dipasang ternyata sudah habis terjual. Masalah ini mengakibatkan sisa lantai atau dinding yang belum tertutup oleh keramik diperlukan jenis seramik lain yang motif, corak dan saiz boleh berbeza. Tentu hasil yang didapati jadi tidak kelihatan indah bahkan boleh menjadi jelek sebab ia kelihatan tidak seragam.

Kerugian lain yang juga ikut muncul adalah dari sisi pembiayaan. Jika kita membeli seramik dalam jumlah yang banyak sekaligus tentu harganya lebih murah bila hanya beli beberapa kardus saja. Belum lagi jika mengira kos pengangkutan dan tukang untuk memasangnya, tentu kos yang perlu dikeluarkan jadi semakin tinggi.

Lalu, bagaimanakah cara mengira keperluan seramik yang benar ?. Cukup mudah saja, kita tinggal menghitung luas bidang atau ruang yang mahu ditutup dengan keramik. Misalnya ada ruang yang ukuran panjangnya lima meter dan lebar empat meter sehingga luas lantainya adalah dua puluh meter persegi. Luas ini adalah keperluan seramik yang perlu disediakan. Lalu dikira setiap satu kardus keramik punya saiz luas satu meter persegi. Sehingga seramik yang harus dibeli jumlahnya juga duapuluh kadbod.

Meski teknik pengiraan ini sangat mudah tetapi ada beberapa perkara yang harus menjadi perhatian. Pertama jangan membeli seramik dalam jumlah yang pas, namun tambahlah sekitar lima hingga sepuluh peratus dari jumlah keseluruhan jumlah keperluan. Tujuannya untuk berjaga-jaga jika ada seramik yang pecah.

Hitung pula saiz dan jumlah keramik yang dipasang pada bahagian pinggir dan penjuru kerana ada yang memerlukan seramik dalam bentuk potongan yang tidak utuh. Hitunglan dengan teliti dan cermat, apakah sisa potongan tersebut masih boleh digunakan lagi atau tidak. Terutama jika lantai keramik punya motof-motif tertentu yang harus dipasang secara berdampingan dengan seramik yang lain. Lebih bagus lagi jika kita membuat gambar lakaran atau shop drawing untuk pola serta teknik pemasangan keramik. Jadi perkiraan boleh dilakukan secara lebih tepat dan teliti.

Meski sudah dikira dengan teliti, namun adakalanya masih berlaku kesalahan juga. Beberapa jenis kesalahan yang sering muncul dalam pengiraan keperluan keramik antara lain yaitu lupa hanya mengira luas bilik sahaja tanpa memberi perhatian kepada potongan keramik yang ada di bahagian penjuru atau sudut yang sering disebut dengan las-lasan.

Saiz keramik ada yang tidak selalu pas. Misalnya kita membuat perhitungan seramik saiz empatpuluh kali empat puluh sentimeter. Namun di kedai seramik hanya tersedia saiz tiga puluh kali tiga puluh dan kita membuat perhitungan kembali, hanya sekadar menambah beberapa peratus sahaja. Akibatnya seramik yang dibeli ternyata kurang.

Meski sudah disyorkan agar menambah lima hingga sepuluh peratus dari jumlah total keperluan namun dengan alasan penjimatan ada yang hanya membeli dalam jumlah yang pas saja kerana berfikir jika pengiraan itu sudah sangat tepat. Tapi ada hal lain di luar dugaan yang boleh saja terjadi.
Misalnya terjadi kesalahan dalam pemotongan atau ada beberapa seramik yang warna dan motif serta ukurannya tidak sama persis. Seperti ada yang membosankan, motifnya rosak dan sebagainya. Hal ini tentu saja akan memunculkan permasalahan tersendiri yang menjadikan proses pemasangan keramik jadi terbantut
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 7:04 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani