Home » » Mengelakkan Kebocoran Pada Siling Gypsum

Mengelakkan Kebocoran Pada Siling Gypsum

Gypsum sering dipakai untuk menutup bahagian dinding, membuat ornament dan hiasan pada pintu dan tingkap serta beberapa element yang lain. Namun yang paling sering menggunakan gypsum adalah siling penutup bumbung yang ada di dalam bilik. Pemakaian gypsum ini boleh membuat ruang menjadi kelihatan lebih bersih dan indah.


Hanya saja meski punya daya tahan yang lebih kuat berbanding dengan material lain yang sama-sama boleh dibuat untuk membuat gypsum, namun bahan ini punya kelemahan juga. Iaitu boleh terjadi kebocoran. Jika kebocoran ini sering terjadi dan tidak segera diperbaiki akan menjadikan papan gypsum berubah warna menjadi kehitaman dan cendawan akan mudah muncul serta tumbuh di tempat itu.

Selain itu bahagian sambungan boleh menjadi lemah sehingga jika didiamkan terus menerus akan memunculkan kesan yang lain iaitu siling gypsum boleh jatuh atau roboh. Meski bebanannya tidak begitu berat, namun jika mengenai tubuh penghuni rumah tentu akan menimbulkan masalah yang cukup serius. Namun untungnya ada beberapa teknik dan kaedah yang boleh diaplikasikan dengan cara yang sangat mudah untuk mengelakkan kebocoran pada siling gypsum tersebut.

Pertama pastikan jika kosntruksi bumbung yang berada di atasnya tidak mengalami kebocoran juga. Jadi sebelum siling dipasang tunggu beberapa saat hingga hujan turun atau boleh juga dilakukan pemeriksaan dengan cara menyiram bumbung dengan air yang disembur melalui hos. Dari sini boleh diketahui apakah bumbung tersebut mengalami kebocoran atau tidak. Jika ada kebocoran boleh diperbaiki dengan cepat.

Cara yang kedua adalah menggunakan gypsum dari jenis waterproof atau water resistance. Jenis gypsum ini mengandungi lapisan pelindung sehingga air tidak boleh menembusi ke bahagian dalam. Harganya memang lebih mahal walaupun perbezaannya cukup tinggi berbanding dengan gysum biasa. Agar tidak terlalu boros penggunaannya cukup diaplikasikan pada ruang dan tempat yang tahap risiko terjadinya kebocoran bumbung dan dinding lebih tinggi. Misalnya bilik mandi atau tandas dan sebagainya.

Bila struktur dan pembinaan bumbung memakai plat konkrit, maka kerja kalis air tidak usah dilakukan lebih dulu. Untuk mengetahui apakah bahagian bumbung tersebut ada yang bocor atau tidak, caranya tinggal menuangkan air di lantai bumbung tersebut dengan jumlah yang cukup banyak lalu ditunggu sekitar satu atau dua hari. Jika penyusutan yang berlaku tidak begitu banyak, ada dua kemungkinan iaitu bumbung mengalami kebocoran namun tingkatannya tidak begitu teruk atau air tersebut berkurang kerana ada yang menguap.

Tapi bila air yang ada di lantai bumbung itu mengalami penyusutan dalam jumlah yang cukup banyak, perlu dilakukan pemeriksaan bahagian mana saja yang terjadi kebocoran kemudian ditutup dengan adunan simen dan pasir dan ditunggu sehingga kering lalu diadakan pemeriksaan lagi dengan cara yang sama sehingga keadaan bumbung benar- benar selamat dan tidak ada lubang yang boleh membuat air masuk dan meresap ke dalam siling.

Untuk bumbung yang menggunakan kerangka dan pembinaan dari kayu serta penutupnya memakai atap dari jubin, agar tidak terjadi kebocoran boleh dilengkapi dengan pelindung tambahan yang biasanya berupa plastik yang tebal atau triplek. Jika berlaku kebocoran lapisan pelindung ini boleh menahan air agar tidak mengenai siling gypsum. Dapat pula diberi diberi media perlindungan lain iaitu memakai cat jenis minyak. Cat ini juga punya sifat anti air.

Yang paling penting adalah kita harus dapat mewujudkan sistem yang baik agar bumbung tidak boleh mengalami kebocoran. Kerana kebocoran yang berlaku pada siling gypsum biasanya berpunca dari kebocoran yang berlaku pada bumbung dan airnya mengenai siling tersebut.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 7:08 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani