Home » » Konsep Smart Building

Konsep Smart Building

Gaya hidup masa kini menuntut reka bentuk seni bina, reka bentuk dalaman dan mekanikal elektrikal yang bersepadu agar dapat memberi kelajuan gerak / mobiliti serta kemudahan kawalan juga akses dari arah mana pun dan bila-bila masa.



Pelbagai elemen dalam bangunan dihadirkan mulai dari cahaya lampu (lighting), pendingin (AC), keselamatan pada pintu-tingkap (security) dan komunikasi yang mudah hingga peralatan audio video (sound system) saling berhubung dan diselaraskan di dalam satu sistem automasi yang disebut smart building. Melalui aplikasi konsep ini, pemilik bangunan boleh menetapkan mod ruang sesuai dengan keinginannya melalui beberapa pilihan senario suasana / mood sehingga benar-benar memanjakan pemilik bangunan sekaligus menegaskan citra bangunan moden.

Konsep smart lighting misalnya boleh termasuk pemasangan kabel elektrik, aksesori seperti suis dan soket, Armatur lampu dan bias cahaya yang dihasilkan oleh lampu melalui satu alat kawalan. Cara memasang perkakasan (hardware), menetapkan program (software) sampai pengawasan sistem ini telah diatur sedemikian rupa baik secara manual maupun secara digital. Namun, ada pula yang telah bersepadu dengan internet.

Terdapat banyak pilihan produk smart lighting di pasaran. Setiap pengeluar dalam industri building intelligent berlumba untuk memikat pelanggannya dengan pelbagai keunggulan produk. Oleh kerana itu pengguna perlu lebih memahami selok-belok produk yang tergolong high end ini agar tepat pakai dan memuaskan.

Merujuk pada trend terkini, produk smart lighting seperti suis, bentuknya cenderung simpel minimalis dengan finishing, material dan wiring device yang berbeza-beza. Warna neutral seperti hitam, putih dan coklat masih menjadi warna kegemaran. Cahaya yang dihasilkan dari lampu jenis Light Emmitting Diod (LED) yang juga lebih jimat penggunaan tenaga elektrik akan menyokong program pemuliharaan alam sekitar (eco product) yang tengah marak dewasa ini.

Alat kawalan dalam sistem smart lighting ini juga hadir dilengkapi oleh butang konvensional atau berupa monitor yang dilengkapi oleh monitor dengan sistem sentuh (touch screen interfaces) sehingga tampil lebih bergaya (stylish). Dengan demikian produk building intelligent ini boleh disesuaikan dengan rancangan baik di kediaman mahupun bangunan komersial
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 9:13 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani