Home » » Cabaran Design Rumah Minimalis

Cabaran Design Rumah Minimalis

Cabaran Design Rumah Minimalis

Cabaran bagi arkitek rumah ini adalah menghadirkan unsur "kejutan" pada reka bentuk rumah minimalis sebagaimana yang diharapkan sang pemilik. Sebab, wujud kediaman sekitar kompleks ini sudah lama dan cenderung membosankan. Cabaran lain adalah kontur tanah yang semakin tinggi dari jalan depan ke arah belakang.

Pada peringkat awal, arkitek memanfaatkan perbezaan tinggi tanah di muka tanah menjadi bilik untuk garaj, kawasan servis, dan ruang serbaguna di tingkat dasar. Selanjutnya, massa bangunan dengan formasi menyerupai huruf L ini diolah berupa komposisi kubus geometri yang lugas dan diatur saling maju mundur secara dinamik serta dinaungi oleh atap model pelana.

Ruang masuk (entrance) di tingkat satu diolah dengan tangga dan kanopi berupa deretan ruang hiasan dan kaca sehingga memberi kesan atraktif kepada tetamu yang datang. Dinding muka kediaman didominasi oleh tingkap kaca lebar dan sebahagian dinaungi oleh bidang penyekat luar (secondary skin) dari batang aluminium untuk meredam teriknya cahaya matahari. Reka bentuk ini berjaya mencipta "permainan" tiga dimensi sekaligus menghasilkan bayang-bayang yang unik dari cahaya matahari.

Eksperimen Struktur dan Ruang

Dalam proses reka bentuk rumah minimalis ini, arkitek bereksperimen dengan struktur yang mendedahkan tiang dan rasuk keluli profil di dinding belakang kediaman serta melaksanakan bidang kaca lebar untuk pelbagai elemen mulai dari pagar beranda, tingkap sampai kanopi. Konsep reka bentuk ini berjaya memaksimumkan peredaran udara segar dan memaksimumkan kemasukan cahaya semula jadi ke dalam kediaman serta menjimatkan penggunaan tenaga elektrik.

Arkitek juga memasang lif bersaiz kecil di dekat meja pantri yang memudahkan pemilik rumah untuk menghantar makanan ataupun menghantar pinggan dan gelas kotor dari ruang makan di tingkat satu ke dapur kotor di lantai dasar. Terperinci seni bina lain adalah pagar beranda yang direka "menembusi" tingkap kaca dan menerus ke pagar tangga. Ada pula yang terperinci berupa lubang udara pada dinding kaca berhampiran siling yang disekat oleh kawat ram.



Reka bentuk Interior

Perabot built-in seperti sekatan dan kabinet berlapis HPL motif serat kayu di ruang menonton TV serta kabinet pantri berlapis duco warna hitam putih turut melengkapkan penstrukturan reka bentuk dalaman. Sebagai aksen, pereka melapisi beberapa bidang dinding dengan kertas dinding bermotif unik dan berwarna cerah terutama di bilik-bilik tidur yang diolah dengan tema tertentu.

Soft furnishing berupa langsir dan vitrage tingkap, bedcover cantik serta foto-foto keluarga di dinding menambah selesa kediaman ini. Tata cahaya (lighting) juga menjadi perhatian arkitek dan pereka dalaman agar tercipta suasana "panas" dan kesan "dramatik" terutama di malam hari seperti dengan memakai lampu jenis indirect lighting pada siling gantung dan lampu meja dengan model terkini.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 9:27 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani