Home » » Mengubahsuai Wajah Binaan Rumah

Mengubahsuai Wajah Binaan Rumah

Mengubahsuai rumah dengan menambah tingkat merupakan penyelesaian yang tepat untuk menambah ruang. Kerja pengubahsuaian ini tentu saja berkait rapat dengan paparan muka bangunan bangunan yang automatik berubah jika rumah yang lama mempunyai siling dengan ketinggian kurang dari 3 m, kerana keadaan ini memerlukan kita membongkar atap untuk menambah bilik baru. Pekerjaan membongkar bumbung tidak perlu dilakukan jika ketinggian siling mencapai 5 m.

Jika bumbung terpaksa harus dibongkar, ada dua pilihan yang boleh anda lakukan. Pertama, menggunakan struktur rumah lama dengan kesan daya tahan dan kualiti material yang kurang prima. Pilihan ini berkesan dilakukan jika anda hanya akan menambah tingkat 50% dari total luas rumah, dan menambah dak di bahagian belakang untuk dijadikan bilik atau ruang jemur misalnya.



1. Buatlah Plan Pembinaan

Tentukanlah skala keutamaan ruang apa yang mendesak untuk segera dibina. Jika hanya satu ruang yang diperlukan maka hanya perlu membuat dak tanpa membongkar struktur bangunan yang sudah ada. Kemudian perhatikan batasan ruang seperti jarak antardinding, letak pintu dan tingkap, serta titik asas.

2. Perhatikan Pembinaan Asli

Cek keadaan asas, tiang atau ruang, dan dimensi ketebalan rasuk. Apakah masih membolehkan untuk menerima berat beban bangunan baru. Pembinaan yang sudah ada seperti tiang, boleh diperkuatkan dengan suntik ruang dan rasuk (tambah tiang atau rasuk baru).

Selain itu, cek juga keadaan siling dan bumbung. Jika anda merancang membuat mezanin, pastikan sama ada tinggi siling rumah lama mencapai 5 m. Perhatikan pula letak tingkap sebagai pengudaraan cahaya matahari dan peredaran udara. Banyaknya pengudaraan berguna untuk meredam panas matahari dan membuat bilik jadi lebih sejuk.

3. Jalur wiring dan Pemipaan

Menambah tingkat bererti menambah aliran elektrik. Perhatikan dan buat laluan aliran elektrik sampai ke tingkat atas. Begitu pula dengan paip buangan air bersih dan kotor. Paip di tingkat baru harus tersusun rapi agar buangan air tidak mampet.

4. Jawatan Hadap Rumah

Jika jenis rumah anda adalah rumah kopel yang rapat dengan rumah jiran maka fikirkan kesan pengerjaan rumah agar tidak mengganggu orang lain atau memberi kesan pada pembinaan rumah jiran.

5. Design Taman dan Pagar

Berikan reka bentuk taman yang anda inginkan kepada landscaper agar bilik yang menghadap ke arah taman jadi optimum. Rujuk jenis tanaman dan elemen lain yang akan digunakan di taman. Jika membolehkan buatlah kolam atau gazebo.

Tentukan reka bentuk pagar yang sesuai dengan bentuk bangunan, jangan terlalu tinggi dan jangan pula terlalu rendah. Pagar tak hanya berfungsi sebagai keselamatan rumah, tetapi juga turut menyokong estetika muka bangunan bangunan rumah.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 4:54 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani