Home » » Memilih Lantai Carport Yang Sebenar

Memilih Lantai Carport Yang Sebenar

Lantai Carport merupakan elemen penting yang wajib diperhatikan saat membina sebuah Carport. Selain pembinaan lantai, hal berikutnya yang tak kalah penting adalah material penutup lantai. Ada pelbagai jenis material penutup lantai yang tersedia di pasaran, bermula dari konkrit cetak hingga keramik. Masing-masing material mempunyai pandangan serta kelebihan yang berbeza.

Jika anda hendak memilih material penutup lantai Carport, pastikan permukaannya bertekstur kasar, sehingga tidak licin saat tersiram air. Selain itu, pilih bahan yang mempunyai daya tahan yang kuat kerana akan menahan beban kenderaan. Terakhir, pertimbangkan pula tentang rawatannya. Pilih yang perawatannya mudah dan tidak mudah kotor.



simen Cetak

Mortar ini terdiri daripada campuran pasir, simen dan batu karang kecil. Lantai simen cetak dapat berupa lembaran atau kepingan dengan ketebalan 3cm hingga 5cm. Proses percetakan pun boleh dilakukan dengan cast ditempat atau tuang di tempat lain kemudian di pasang di tingkat Carport anda. Agar ia kelihatan menarik, anda boleh mengisi nat antar simen dengan material koral berus atau rumput.

simen Plesteran

Lantai simen plesteran merupakan jenis material yang paling mudah dan murah. Cara pengerjaannya sangat mudah, hanya dengan memberi melepa pada permukaan lantai kemudian sebagai kemasan, diberi aksen garis dengan menggunakan alat khas yang disebut trowel.

konkrit cetak

Ada dua jenis konkrit cetakan yang tersedia di pasaran. Konkrit cetakan yang bentuknya padat disebut paving block, sementara konkrit cetakan yang bahagian tengahnya berlubang adalah grass block. Material ini dipanggil mesra alam sebab rongga di bahagian tengah grass block boleh ditanam rumput yang mampu menyerap air hujan untuk menjadi cadangan air tanah.

koral Berus

Pada prinsipnya cara pengerjaan bahan ini hampir sama dengan simen cetak. Bezanya, permukaan simen ditaburi batu karang berus, kemudian pada saat setengah kering permukaan simen menolak dengan berus kawat agar tekstur koral berus lebih muncul. Material ini memerlukan rawatan berkala untuk mencegah timbulnya cendawan, terutama pada musim hujan.

batu Alam

Material batu alam yang lazim digunakan sebagai penutup lantai Carport adalah batu andesit dan batu kali plat. Warnanya yang cenderung gelap menyamarkan noda dan terkesan alami. Untuk mencegah cendawan, lapisi permukaan batu alam dengan cecair salutan.

seramik

Motif, tekstur dan warna seramik yang variatif menjadikan material ini cukup banyak dipilih menjadi material penutup lantai Carport. Pilih permukaan keramik bertekstur kasar yang memang direka untuk kawasan luar agar tidak licin apabila terkena air. Selain itu, pilih seramik bersaiz kecil seperti 30cmx30cm, kerana lebih mampu menahan beban berat seperti kenderaan roda empat.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 5:07 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani