Home » » Pengubahsuaian Rumah yang Inovatif

Pengubahsuaian Rumah yang Inovatif

Mengubahsuai rumah yang sudah ada dan tak terawat menjadi rumah baru dengan wujud yang berbeza dari sebelumnya bukanlah pekerjaan mudah. Pelbagai keadaan yang ada pada rumah lama perlu dipertimbangkan dan menjadi cabaran tersendiri, apakah dibongkar, diganti, dimanfaatkan, atau tetap dibiarkan. Keadaan struktur dan material pada bangunan lama adalah sebahagian daripada cabaran itu.



Menuju Rumah Baru

Konsep rancangan rumah di atas tanah 180 m2 ini menyesuaikan dengan bentuk rumah yang ada, digabungkan dengan pelan keperluan ruang yang dikehendaki sehingga tercipta ruang-ruang yang optimum dengan bentukan geometri dinamik.

Sebahagian besar ruang pada rumah ini direka semula kecuali satu bilik tidur dan bilik mandi di tingkat dasar yang tetap dipertahankan pada keadaan yang ada.

Kediaman ini awalnya didesan hanya dua tingkat. Tetapi seiring dengan proses pembinaan, tercipta sebuah bilik tambahan di tingkat paling atas sehingga menambah keluasan bangunan menjadi 220 m2.

Untuk pengubahsuaian rumah ini, dilakukan penambahan asas di beberapa titik untuk menyokong struktur rumah baru sebagai akibat adanya penambahan luas ruang pada bahagian atas kediaman. Lantai kayu pada rumah lama diganti menjadi plat lantai konkrit dengan kemasan homogeneous tile untuk memudahkan rawatan.

Memanfaatkan bahan Rumah Lama

Salah satu cabaran dalam mengubahsuai rumah adalah melayan bahan yang sudah ada pada rumah lama.

Pada kes pengubahsuaian ini, arkitek dengan teliti memanfaatkan kayu bangkirai yang digunakan pada tingkat dua semipermanen kediaman sebelumnya sebagai pelapis anak tangga. Penutup lantai berupa kayu bekas landasan kereta api diamnfaatkan pada kawasan ruang makan.

Di samping itu, material yang diperolehi dari rakan pemilik rumah pun dilaksanakan pada tingkat yang didominasi dengan finishing acian. Sebahagian besar dinding di-finishing acian kasar membuat sosok bangunan tampil "jujur" tetapi tetap mempunyai aksen menarik pada susunan dinding rooster.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 7:22 AM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani