Home » » Petua Agar Rumah Idaman Segera Terwujud

Petua Agar Rumah Idaman Segera Terwujud

Setiap keluarga pastilah ingin mempunyai sebuah rumah sendiri kerana jika mempunyai rumah sendiri itu artinya tidak perlu menandatangani rumah dan perlu pusing memikirkan wang yang perlu disimpan untuk membayar kos kontrak tahun depannya. Belum lagi kos kontrak rumah yang naik tiap tahunnya. Walaupun ada juga yang tanpa perlu menandatangani rumah, beberapa keluarga boleh ikut tinggal bersama orang tua ataupun mertua.



Namun, keleluasaan untuk melakukan aktiviti di rumah tentulah jauh berbeza ketika tinggal di rumah sendiri berbanding tinggal di rumah ibu bapa ataupun rumah mertua. Campur tangan rumah tangga biasanya mudah terjadi. Hal ini menjadi salah satu hal munculnya keinginan memiliki rumah sendiri. Namun mempunyai rumah idaman yang memerlukan kos tidak sedikit diperlukan motivasi yang kuat sehingga keinginan memiliki rumah idaman cepat menjadi kenyataan.

1. Tentukan model rumahnya
Meski belum ada wangnya, tidak ada salahnya anda sudah mempunyai hal yang akan anda kejar dan gapai yakni rumah yang sesuai idaman. Jika tidak ada bayangan model rumah yang anda inginkan tentu anda menjadi kurang bermotivasi untuk mewujudkan impian anda. Jika perlu pasang atau tampal gambar contoh model rumah yang anda inginkan sehingga anda akan selalu terpacu untuk mewujudkannya.

Jadi setiap anda melihat gambar tersebut, anda akan selalu bersemangat dalam bekerja kerana anda tahu bahawa anda mempunyai tujuan yang hendak anda tuju. Selain itu tentukan lokasinya. Seperti contoh anda ingin mempunyai tempat tinggal yang tidak jauh dari tempat kerja anda sehingga boleh menjimatkan kos pengangkutan misalnya, anda boleh menentukan lokasi bererti dekat pejabat.

2. Tentukan harga rumah idaman
Dalam menentukan harga rumah idaman, pastikan anda rasional dalm menentukan. Pastikan anda menentukan kos untuk membeli rumah sesuai dengan pendapat anda. Jangan sampai anda yang berpendapat empat juta perbulan menentukan kos rumah idaman yang ingin dibeli dengan harga dua bilion. Dengan menentukan kos rumah idaman yang rasional akan membuat kita lebih bersemangat untuk mencapainya.

Kalaupun ternyata tiba-tiba di tengah-tengah anda mendapat durian runtuh alias diluar pendapatan misalnya mendapatkan wang dari warisan orang tua anggap saja itu bonus. Sekali lagi elakkan menentukan harga rumah idaman yang tidak sesuai dengan pendapatan.

3. Menghitung
Jika anda ingin membelinya dengan kredit rumah, hal pertama yang sebaiknya dipertimbangkan adalah mengira kos yang akan diambil dari pendapatan anda. Misalnya jika anda perlu ansuran rumah tiga juta an tiap bulan. Lalu gaji anda sebanyak enam juta. Lalu mengambil kira kos yang biasanya anda habiskan tiap bulan. Mulai dari kos elektrik, air, telefon, kos bulanan.

Ditambah lagi ketika menduduki rumah baru yang masih kosong sudah barang tentu anda perlu membeli beberapa perabot rumah tangga yang anda perlukan. Kalkulasikan itu semua dan juga pastikan ada dana yang diambil dari pendapatan sebagai dana cadangan atau dana kecemasan. Jika sudah dikalkulasi, akan ketahuan apakah pendapatan menutup hingga akhir bulan atau tidak apabila anda benar-benar mengambil rumah dengan kredit.

4. Menabung
Jika ternyata setelah dikalkulasi pendapatan anda belum sampai untuk mengambil rumah dengan kredit, maka tidak perlu bimbang. Anda masih boleh berusaha dengan cara menabung.m Pastikan naikkan jumlah simpanan yang diperuntukkan untuk membeli rumah. Kalau perlu anda boleh melakukan pekerjaan sampingan untuk menambah pendapatan. Sehingga menambah dana untuk membeli rumah idaman.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 4:33 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani