Home » » Reka bentuk Rumah Selesa Dekat Alam

Reka bentuk Rumah Selesa Dekat Alam

Rumah yang selesa bagi seluruh penghuni adalah dambaan. Rumah itu menjadi tempat yang menyenangkan bagi seluruh ahli keluarga untuk bekerja dan selalu dirindukan saat penghuninya sedang bekerja di luar.

Dengan tanah berukuran 10 x 20 m, arkitek bekerja keras untuk mewujudkan pelbagai keinginan pemilik. Hasilnya adalah rumah indah yang terasa menyatu bersama alam kerana banyak memanfaatkan unsur-unsur semula jadi, seperti papan kayu bekas yang mengandungi landasan kereta api yang "menyelubungi" tingkat 3, yang boleh dimainkan untuk disesuaikan dengan arah datangnya sinar matahari.

Arkitek mereka bentuk rumah ini berlantai tiga. Tingkat pertama menjadi kawasan servis yang terdiri dari garaj, kedai, bilik pembantu rumah tangga, serta rang pam dan penapis untuk kolam renang. Tingkat dua merupakan aras utama (main floor) yang terdiri dari kawasan kolam renang, sebuah taman, bilik keluarga, ruang makan dan dapur. Adapun pada tingkat tiga terdapat bilik tidur utama, bilik tidur anak dan ruang bersantai untuk anak. Pada bahagian bumbung difungsikan sebagai roof garden, ruang tangki air dan kawasan jemur.

Berbeza dengan rumah-rumah lain di sekitar rumah ini yang direka sangat tertutup kerana alasan keselamatan dan privasi, rumah ini justru direka terbuka ke luar dan seolah-olah "menyatu" dengan alam. Hal ini dilakukan agar penghuni dapat menikmati pemandangan ke arah kolam renang yang direka di kawasan samping serta pemandangan hijau ke arah kebun buluh yang berada di seberang tanah.

Aplikasi unsur alam di dalam rumah seperti kayu-kayu bekas, batu alam, menjalar sampai unsur air digunakan untuk memberikan suasana selesa bagi penghuni rumah.
Untuk meningkatkan peredaran udara, arkitek "memasukkan" sebuah pokok yang ditanam di kawasan lompang di ruang makan. Kawasan lompang pada ruang makan ini menerus hingga ke atas dan di bahagian atasnya diberi bumbung kaca serta lubang angin untuk melancarkan peredaran udara.






Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 4:42 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani