Home » , » Petua Menyusun Interior Pada Apartmen kecil

Petua Menyusun Interior Pada Apartmen kecil

Jika anda termasuk orang yang tinggal di sebuah apartmen kecil dan ingin mengubahsuai apartmen kecil anda dengan konsep hiasan yang lebih fres dan up to date. Sehingga nantinya diharapkan akan lebih selesa dan yang terpenting adalah bagaimana mencipta kesan lapang pada apartmen kecil anda. Berikut ini ada beberapa tips agar apartmen kecil anda terasa lebih lapang:

Anda boleh menukar pintu dalaman apartmen dengan jenis pintu lain seperti pintu gelongsor dan pintu kaca. Selain itu, langsir juga boleh menjadi alternatif pengganti pintu dalaman pangsapuri anda. Ketiganya mampu memberikan kesan luas pada bilik anda. Yang perlu di ingat adalah ketika anda mengaplikasikannya, pastikan pilih warna-warna yang mampu memberikan kesan luas pada bilik seperti putih, biru langit dll, tentunya harus disesuaikan juga dengan warna dalaman bilik anda sehingga kelihatan matching. Khusus untuk langsir, pilih langsir dengan motif yang simpel.



Pilih perabot dan perabot dengan saiz kecil dan sedang sehingga tidak memakan banyak ruang pada pangsapuri anda. Warna dan motif furniturnya juga harus diperhatikan, kerana itu boleh mempengaruhi kesan dalam bilik secara keseluruhan. Selain itu, tempatkan perabot dan perabot di tempat yang pas sehingga bilik akan terkesan lebih lapang. Misalnya anda membuat rak yang melekat di dinding dengan warna yang sama dengan warna dinding, hal ini mampu menjimatkan ruang pangsapuri kecil anda sekaligus memberikan kesan lapang pada Ruangan.

Pemilihan warna interior, ada tiga elemen utama bilik yang mempengaruhi terciptanya suasana pedalaman pangsapuri anda. Iaitu dinding, lantai dan siling. Pastikan kombinasi warna ketiganya tepat sehingga mampu mewujudkan kesan lapang pada bilik apartmen anda. Misalnya lantai warna coklat kayu, dinding putih dan silingnya warna putih. Menggabungkan warna lantai, dinding dan langit-langit sesuai dengan keinginan anda. Tapi ingat, jangan memilih warna-warna gelap seperti biru dongker, merah maroon, coklat tua dll sebagai warna dominan bilik anda. Karena akan menambah kesan sempit pada bilik anda. Alangkah baiknya pilih warna-warna yang cerah sekaligus soft singga bilik akan terasa lebih fres dan selesa bagi penglihatan kita.

Lampu dan penghawaan bilik. Tak hanya warna saja yang mempengaruhi terciptanya suasana dalam bilik, cahaya dan udara juga ikut berpengaruh didalamnya. Untuk menghasilkan kesan luas pada bilik apartmen kecil anda, boleh dilakukan dengan tatacara intensitas cahaya dan peredaran udara didalam bilik tersebut. Pastikan lampu, baik itu natural maupun artificial lihgt boleh menjangkau seluruh bahagian bilik. Penempatan tingkap dan lampu harus diatur sedemikian rupa sehingga cahaya mampu menjangkau keseluruh bilik dengan intensitas yang pas. Tak lupa anda perlu memberi perhatian kepada peredaran udara di dalam bilik apartmen anda, alangkah baiknya jika boleh tercipta peredaran udara silang (cross ventilation) sehingga akan memberikan kesan lega pada bilik anda.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 4:40 AM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani