Home » , » Jubin Bermotif Bagi Aksen Dalaman

Jubin Bermotif Bagi Aksen Dalaman

Memilih reka bentuk dalaman minimalis dengan warna-warna neutral memang mempunyai kelebihan kerana bilik jadi lebih fleksibel bila kita hendak menambah aksen di dalamnya. Namun terkadang justru hal ini membuat kita bingung harus menambah aksen seperti apa agar bilik tidak kelihatan pucat. Jika memang demikian, interior salah satu apartmen yang terletak di Hanoi Vietnam berikut ini boleh menjadi contoh menarik dalam melaksanakan seramik bermotif untuk aksen dalaman kediaman anda.

Hal pertama yang difikirkan oleh sang arkitek adalah bagaimana menetapkan keperluan utama akan ruang tidur untuk seluruh ahli keluarga yang terdiri daripada pasangan suami-isteri dengan satu anak kecil serta datuk-nenek. Yang kebetulan sebelumnya apartmen ini sudah mempunyai 3 bilik tidur dengan keluasan yang hampir sama. Hanya saja susunan ruangnya yang berantakan serta lampu dan pengudaraan yang buruk sehingga masih butuh beberapa perubahan tata letak dan saiz bilik agar peredaran ruang lebih kemas dan selesa.




Perubahan apa saja yang dilakukan boleh anda lihat secara terperinci pada gambar denah apartmen sebelum dan sesudah pengubahsuaian diatas. Satu bilik tidur yang berada ditengah-tengah bilik apartmen dihancurkan untuk mewujudkan ruang awam (ruang tamu + ruang makan + Dapur + teres), keempat bilik tersebut tidak diberi sekat agar bilik terasa lebih luas sekaligus peredaran aktiviti didalamnya jadi lebih lega. Dengan begini peredaran udara serta lampu alami bilik menjadi lebih baik.





Bilik tidur kecil dibuat pada ruangan yang sebelumnya adalah dapur, kedudukan dinding sedikit dipanjangkan dari dinding dapur sebelumnya untuk meletakkan tempat tidur saiz standard. Kedudukan dinding pada bilik tidur utama yang berdekatan dengan ruang tamu ditarik sejajar dengan ruang pada dinding terluar. Tepat dibawah siling dibuat bukaan setinggi 40cm yang ditutup dengan kaca telus untuk mengatasi masalah lampu pada bilik tidur utama.

Namun yang paling menarik dari pedalaman apartmen ini adalah aksen seramik bermotif pada dinding bilik kelihatan begitu cantik dan menarik. Dinding putih polos dengan lantai kayu yang akan terasa membosankan jika dibiarkan begitu sahaja, tiba-tiba ada beberapa bahagian dinding bilik dihiasi dengan corak berlainan warna dari jubin seramik membuat suasana bilik menjadi lebih hidup sekaligus mempunyai nilai estetika dan seni tersendiri.





Jubin seramik bermotif yang digunakan sebagai bahan hiasan ini merupakan jubin timbul yang pernah popular pada tahun 90an lalu. Dan sekarang jubin ini kembali dihasilkan dengan peranan untuk mencantikkan hiasan ruang dalaman secara artistik. Tentunya ini semakin menambah rujukan anda semua dalam hal mencantikkan dalaman rumah dengan aksen unik seperti ini. Dengan catatan aksen seramik bermotif seperti ini akan terasa lebih optimum bila diaplikasikan pada dinding berwarna putih polos.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 4:36 AM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani