Home » » Reka Bentuk Simple Tropika Design

Reka Bentuk Simple Tropika Design

Reka bentuk kediaman tropika merupakan konsep yang paling sesuai untuk dilaksanakan di kawasan iklim tropika, seperti di Malaysia. Kediaman yang kami liput ini mempunyai konsep tropika dengan garis reka bentuk yang simpel.



Konsep reka bentuk kediaman tropika disifatkan dengan adanya selasar atau teres yang cukup lebar, beratap condong dan setiap bilik mempunyai bukaan yang mencukupi. Hal itu dibuat agar dapat memperoleh cahaya matahari serta peredaran udara yang baik. Ciri-ciri seperti itu yang tampak pada kediaman seluas 320 m2 ini.

Sang pemilik rumah yang berjiwa muda mahukan garis reka bentuk yang simpel dan moden pada huniannya. Keinginan itu langsung terlihat dari bahagian muka bangunan kediaman yang mempunyai teres dan selasar. Bukaan-bukaan lebar yang diseimbangkan dengan aplikasi kisi-kisi kayu disusun secara menegak, nampak pada beberapa sisi bangunan.





Pengunaan kisi-kisi kayu itu dilakukan untuk meredam terik cahaya matahari agar tidak sepenuhnya masuk ke dalam bilik. Untuk menguatkan kesan kediaman tropika, sang pemilik menggunakan beberapa pokok kelapa yang ditanam di bahagian taman depan.

Pada bahagian samping kediaman, terdapat kawasan kolam renang yang menjadi pusat orientasi visual bagi ruang keluarga dan bilik tidur utama. Ruang makan yang berada di bahagian dalam kediaman, diusahakan untuk mendapatkan pencahayaan semula jadi dan peredaran udara yang baik dengan dihadirkannya taman kering bersaiz kecil.

Sang pemilik sengaja mengurangkan penggunaan sekat untuk menyiasat tanah yang terhad. Terdapatnya lompang di tingkat dua pada ruang keluarga serta adanya bukaan-bukaan kaca yang berukuran lebar dengan pemandangan menghadap ke arah taman dan kolam renang, mencipta kesan lapang pada kediaman ini.

Adapun pemilihan warna cat dinding yang didominasi oleh warna-warna natural serta disokong dengan tata cahaya kekuningan dan penggunaan unsur fabric pada sebahagian besar bilik, mampu menghadirkan rasa hangat dan selesa pada rumah ini. Sebuah contoh kejayaan yang sangat memberi inspirasi dalam menyajikan kediaman dengan reka bentuk berkonsep simple tropical yang bergaya.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 7:04 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani