Home » » Teliti Membina Carport

Teliti Membina Carport

Melambungnya harga tanah saat ini membuat orang berfikir dua kali untuk menyediakan ruang khas untuk letak kenderaan (garaj). Dalam hal ini, garaj pun mula digantikan oleh Carport.



Selain berfungsi untuk melindungi kenderaan, Carport juga dapat mencantikkan rupa topeng bangunan. Oleh sebab itu, diperlukan kecermatan saat membinanya.

Hitung Luas Sesuai dengan Keperluan

Keperluan lebar Carport untuk semua jenis kereta sebenarnya hampir sama yakni minimum 3m. Namun, jika anda bercadang untuk meletakkan kenderaan selain kereta, seperti motor atau basikal, anda harus menambah lebar kira-kira 80cm hingga 100cm.

Adapun untuk panjangnya, diperlukan Carport dengan panjang 5m untuk dapat meletak kereta jenis low dan medium MPV. Namun, jika panjang laman rumah anda kurang dari 4m, Carport anda hanya boleh memuatkan kereta jenis city car saja.

Keperluan teknikal seterusnya yang perlu anda perhatikan adalah pail atau ketinggian Carport. Sebaiknya, Carport berbentuk serong dengan pail lebih tinggi pada bahagian dalam laman daripada pail jalan.

Namun, jangan terlalu condong kerana akan menjejaskan sistem brek kereta apabila diletakkan. Tinggi ideal berkisar antara 10cm hingga 15cm sudah cukup.

Kanopi Carport

Banyak pilihan yang boleh kita jadikan material untuk struktur kanopi Carport. Seperti keluli tahan karat, besi tempa, besi hollow, besi galvanized, kayu, konkrit atau gabungan dari pelbagai material tersebut.

Setiap material mempunyai kelebihan dan kekurangan. Kayu misalnya, secara visual kelihatan memang lebih menarik tetapi umurnya tidak terlalu panjang kerana berisiko lapuk dan diserang anai-anai. Material keluli tahan karat bersifat lebih kuat dan tahan lama tetapi kos lebih besar berbanding dengan material lain.

Untuk material penutup kanopi Carport, sebaiknya pilih bahan yang tidak telus tetapi juga tidak terlalu besar-besaran supaya tidak menimbulkan kesan "penuh" pada halaman rumah. Material yang paling banyak dipakai adalah polikarbonat.Bahan lain yang boleh anda pilih adalah gentian kaca, mika atau asbes.

Jika anda berminat menggunakan polikarbonat, telitilah dalam memilihnya. Sebab semua polikarbonat, biasanya kelihatan sama ketika baru dipakai. Padahal polikarbonat mempunyai daya tahan (umur) yang berbeza. Pilihlah polikarbonat yang bergaransi.

Material Lantai Carport

Untuk memilih material lantai Carport, pilihlah material yang cukup kuat untuk menahan beban kereta. Adapun untuk material penutupnya, ada beberapa pilihan material seperti paving block, grass block, con block, batu alam, tuang konkrit, seramik atau koral berus. Gunakanlah material yang mudah dibersihkan tanpa memerlukan rawatan khusus.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 6:33 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani