Home » » Mempercantik Surau Rumah Kita Sebelum Ramadhan

Mempercantik Surau Rumah Kita Sebelum Ramadhan

Beberapa besar umat islam mengharuskan ada area tetamu, kawasan duduk, kawasan makan, serta banyak lagi di rumah  namun jarang yang memerlukan ada surau sebagai kawasan interkasi religius beberapa penghuni rumah.  bila rumah kita sudah ada surau  berbagialah dikarenakan kita iaitu sedikit diatara banyak umat islam yang sudah memikirkan pentingnya surau didalam rumah  catatan tersebut disini panduan untuk kita untuk menghias surau rumah





soalan yang timbul dalam fikiran beberapa besar umat islam iaitu "kenapa butuh surau  spesial di rumah bila kita dapat solat dimana saja? serta contohnya telah punya surau mengapa mesti menghiasi? soalan ini boleh mempunyai sebahagian jawapan. mari kita tengok.

kenapa butuh surau?

seluruh muslim harus melaksanakan solat 1 hari. ditambah kegiatan ibadah lain layaknya baca al quran, kultum, dsb, mengambil sekurang-kurangnya beberapa seperempat hari tiap-tiap hari. namun kita tidak memperuntukkan sesuatu area an di rumah kita dengan hiasan yang pas untuk kendukung aktiviti tersebut. dengan hiasan yang tepat untuk kegitan ibadah di rumah jadi bisa lebih khusuk.

panduan untuk menghias surau dalam islam sekurang-kurangnya berkenaan dengan bilik di mana kita dapat boleh meletakkan aksesories berdoa layaknya sejadah, quran serta buku-buku islam yang lain hingga setiap saat kita jadi layaknya berdoa, kita tidak mesti meletakkan usaha tambahan saat mengumpulkan material yang diperlukan . usaha untuk dekorasi surau ditujukan untuk untuk menjimatkan masa supaya boleh dicurahkan untuk beribadah serta sedikit terbuang untuk menyiapkan serta menetapkan peralatan ibadah serta lantas menempatkannya lagi sesudah tiap-tiap solat atau aktiviti-aktiviti lain.

solat memerlukan kepekatan serta privasi. sesuatu hiasan surau yang pas dapat meringankan kita focus serta menumpukan menyembah allah swt. karenanya kita mmebutuhkan ruangan yang sedikit terpencil, di mana tidak beberapa orang yang lantas lalang atau nada yang hiruk pikuk, layaknya area keluarga, kawasan tetamu, apalagi kawasan tidur.

terkadang, saat ada acara keluarga atau pengajian maka kita membuthkan kawasan untuk berkumpul dengan istimewa hingga kita dapat membaca al quran serta solat dengan khusuk berbarengan. karenanya kita butuh memikirkan ada surau di rumah kita ..

panduan untuk hiasan surau

saat ini saat kita sudah melihat pentingnya hiasan surau dalam konteks hiasan rumah islam, mari kita tengok bagaimana untuk menetapkan hiasan surau tersebut. tersebut disini panduan hiasan rumah yang sangat mudah kita dapat mendapatkan.

tempat yang kita perlukan untuk surau iaitu ruangan yang sedikit terpencil dari lokasi bising dari rumah kita, layaknya area keluarga atau area tv.

tetapkan arah kiblat sebelum saat merancang hiasan bilik doa. ini yaitu satu kewajiban sebelum saat merancang penempatan karpet atau sejadah.

mesti ada kawasan atau pali tidak lokasi area wudhu yang dekat dengan lokasi surau  kita boleh memberikan temapt duduk untuk temapt wuduk ini bila space tetap sangat mungkin, dikarenakan barangkali ada tamu atau bahagian keluarga kita yang telah alami kesusahan melaksanakan wudhu sembari menunduk, pilihan tempat duduk lalu tak perlu yang rumit, cukup mengesan yang area duduk yang tidak bertumpu. jenis tersebut telah banyak ada di Masaran, namun bila menginginka wujud yang custom, boleh bikin sendiri.

letakkan karpet dalam surau dengan simetri hingga dapat memidahkan untuk dibongkar pasang bila ada pengajian atau aktiviti yang lain .. kami mengesyorkan supaya pemasangan karpet bermula dari dinding ke dinding serta lantas baru meletakkan sejadah.

panduan lain saat menghias mushala kita, yakni menetapkan rak dinding untuk meletakkan quran serta koleksi buku-buku islam. letak rak tersebut boleh di dinding belakang atau samping. atau kita boleh letakkan meja kicil di sudut belakang bilik serta lantas memakainya untuk letakkan quran serta buku-buku keislaman yang lain.

segi lain yang butuh di perhatikan yaitu menyiapkan kerusi lipat kecil atau kerusi tinggi, yang diperuntukkan untuk mereka yang tidak boleh melaksanakan solat dalam posisi berdiri.

aturlah freshener ruangan hingga kesegaran area boleh terjaga. di pasaran telah mudah kita temui barang ini serta harganyapun relative terjangkau.

letakkan rak kasut untuk letakkan kasut pas di samping pintu masuk surau kita. perihal ini berlaku bila surau ada du kawasan di mana beberapa tetamu tidak melepas alas kaminya. umumnya bila surau tempat tinggal kita ada didalam rumah maka tetamu sudah melepas sepatunya saat dapat memasuki rumah kita. didalam rak kasut tersebut berilah sekurang-kurangnya dua pasang sandal jepit buat mereka yang barangkali butuh ke bilik kecil.

kita boleh menetapkan untuk kaligrafi ayat-ayat alquran sebagai hiasan dinding namun baiknya ditempatkan tidak di pengimaman, dikarenakan boleh menggangu konsentrasi saat solat.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 8:12 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani