Home » » menetapkan kewangan sepanjang ramadhan

menetapkan kewangan sepanjang ramadhan

Untuk beberapa besar orang, sunah rasulullah tersebut diatas disimpulkan habiskan duit untuk belanja pelbagai barangan yang dikira harus ada di hari lebaran; tak tahu kue, pakaian, peranti solat, parsel, apalagi perabot dan kenderaan baru. tidak heran bila lantas idul fitri menjelma jadi peristiwa yang boleh memaksa kita menggunakan duit dengan cepat. arti kerennya, ngeborong.





saat menghadapi peristiwa tersebut, kita mesti cerdas menetapkan pengeluaran; bermula dari belanja keperluan makanan di bln. puasa, kemestian berikan faedah hari raya atau thr pada orang-orang yang bekerja di tempat tinggal, mudik, beli hantaran, beli pakaian baru, serta lain sebagainya. perihal ini ditambah dengan sale (obral hari raya) yang bertebaran di pusat-pusat membeli-belah dan harga-harga keperluan pokok yang melambung tinggi.

tetapan kewangan di bln. ramadhan ini jadi penting kerana tergolong dalam kategori pengendalian diri. banyak yang berjaya mengawal diri serta menahan udara nafsu di bln. ramadhan, namun justru gagal menahan udara nafsu untuk tidak boros menyambut idul fitri. memanglah tak ada patokan yang sesuai untuk pengeluaran belanja lebaran. menurut safir senduk (perunding kewangan peribadi serta tempat tinggal tangga), biasanya di bln. ramadhan sampai lebaran, satu keluarga mengeluarkan bayaran belanja 2-3 kali semakin banyak di banding bulan-bulan di luar ramadhan. menurut beliau, pengeluaran ini tetap terhitung lumrah.

lantas bagaimana kita menguruskan kewangan supaya dapat melalui peristiwa ramadhan serta idul fitri dengan selamat? perancang kewangan ahmad gozali menganjurkan supaya agenda belanja yang dapat dikerjakan sepanjang ramadhan dirancang dengan baik. rencana yang baik disini sekurang-kurangnya mesti dikerjakan dua bln. sebelum saat hari h untuk menghidari pengeluaran belanja yang tak perlu. masih banyak cara untuk elakkan pembaziran masa belanja untuk kepentingan ramadhan serta lebaran. tetapi demikianlah, kunci utamanya ada pada pengendalian diri. puasa bukan hanya sebatas mengendalikan lapar serta haus, namun juga mengawal nafsu belanja. untuk kaum hawa, barangkali ini agak sedikit berat untuk dikerjakan. dikarenakan itu, diperlukan isu spesial untuk merubah kebiasaan boros ini di dua peluang tersebut.

langkah utama yang butuh dikerjakan yaitu memisahkan pada keperluan teratur sehari-hari dengan keperluan tidak teratur waktu ramadhan serta lebaran. kemungkinan naik atau turunnya harga barang keperluan waktu ramadhan serta lebaran juga mesti dijangkakan. disamping itu, menu santapan sahur serta buka puasa juga mesti diatur dengan bijak.

waktu belanja keperluan ramadhan serta idul fitri, usahakan supaya tidak dikerjakan waktu tengah shaum. menurut kajian yang dikerjakan sesuatu kampus terkemuka di indonesia, hasrat belanja seseorang dapat meningkat tajam saat tengah lapar. karenanya, belanja keperluan shaum sebaiknya dikerjakan sebelum saat ramadhan tiba agar jumlahnya lekas diketahui serta perolehan dananya juga boleh dipenuhi sejak awal. lewat cara ini, banyak keuntungan yang dapat diperoleh, salah satunya hemat tenaga, beroleh harga yang relatif lebih murah, dan boleh bikin kita dapat lebih khusyuk beribadah tanpa dibebani urusan belanja.

waktu menetapkan kewangan untuk belanja pelbagai kepentingan ramadhan serta lebaran, satu yang tidak boleh kita lupakan yaitu sedekah. bukankah sebaik-baiknya sedekah yaitu yang dikeluarkan pada bln. ramadhan? Rasulullah saw. dulu bersabda: sebaik-baik sedekah yaitu sedekah pada bln. ramadhan. (Hr. tirmizi)

menyikapi tawaran dari allah swt. tersebut, kita mesti menyiapkan dana yang cukup hingga kita bisa menggapai pahala sedekah yang berlipat-lipat di bln. ramadhan ini. tak hanya sedekah, kita juga diperintahkan untuk mengeluarkan zakat fitrah hingga mesti disiapkan jauh-jauh hari bayaran untuk perihal itu. seluruh itu tambah baik daripada pesan makanan yang terlalu berlebih atau beli barang yang tidak betul-betul diperlukan.

panduan:
lebih lengkap, berikut di uraikan cara mengatur kewangan waktu ramadhan serta idul fitri supaya pasca saat-saat tersebut keadaan kewangan terus aman.

1. susun bayaran.
rencana bayaran amat penting sebagai asas untuk belanja sepanjang 1bulan penuh. dengan kos yang rapi, kita dapat terhindar dari belanja yang tak perlu hingga pembaziran boleh ditekan. dalam rancangan kos, anda boleh memilah mana belanja yang perlu diberi keutamaan serta mana yang boleh ditangguhkan. kalkulasilah berapakah kos yang diperlukan untuk belanja teratur serta pos-pos tambahan untuk kepentingan ramadhan serta lebaran. pos teratur belanja tempat tinggal tangga dapat dipenuhi oleh pemasukan teratur bulanan, serta pos belanja kepentingan lebaran dapat di-cover oleh thr. kunci saat menyusun bayaran pastinya mesti sesuai dengan pemasukan yang ada, serta tidak dibesar-besarkan.

2. analisa biaya.
sesudah bayaran tersusun dengan baik, kerjakan analisa pada pengeluaran tersebut serta tentukan isu kewangan selepas itu dengan lihat skala keutamaan serta prosentase pengeluaran.

3. bijak dalam berbelanja.
sesudah menyusun kos, patuhi kos tersebut. waktu membeli-belah, janganlah keluar dari yang telah dianggarkan. sesungguhnya dapat tambah baik bila anda menyiapkan kepentingan ramadhan serta lebaran jauh-jauh hari sebelum saat ramadhan untuk mendapatkan barangan dengan harga yang tetap stabil. malangnya, kebiasaan syarikat di negara kita iaitu memberikan thr menjelang hari lebaran. belanja jauh-jauh hari sebelum saat ramadhan juga bikin kita tidak disibukkan dengan kegiatan tersebut saat-saat paling akhir ramadhan yang memerlukan kita beribadah dengan khusyuk.

4. mencari area belanja yang lebih murah.
berbelanjalah di borong supaya anda boleh membeli-belah dalam jumlah banyak dengan harga lebih murah. strategi belanja irit yang layak dicuba iaitu dengan belanja dengan beramai-ramai serta usahasama dengan sebanyak tetangga saat akan beli produk yang sama dalam parti besar. selan itu, berbelanjalah pada waktu yang pas. usahakan tidak berbelanja menyambut sore dikarenakan dapat beberapa orang berbelanja serta bikin kita tidak selesa. berbelanja pagi umumnya sangat selesa. belanja malam lalu layak dipertimbangkan bila memanglah tengah berhalangan kerjakan solat tarawih hingga anda mempunyai kelonggaran waktu membeli-belah.

5. bijak saat sapu kad kredit.
janganlah dulu menganggap kad kredit sebagai pendapatan tambahan. kad kredit memanglah dapat menolong kewangan namun kad kredit lalu dapat bikin muflis kewangan anda. bersikaplah bijak serta memahami bahawa kad kredit sama juga dengan hutang yang perlu anda bayar esok hari. manfaatkanlah kad kredit cuma pada waktu-saat kritikal.

6. dana taktikal.
apabila telah pintar sesuaikan atau membezakan pada keperluan serta hasrat, anda dapat dapat menyisihkan beberapa duit untuk ditabung dalam akaun atau disimpan di sampul surat yang berasingan sebagai dana taktikal atau darurat. cara ini dapat mengurangkan kemungkinan tergerogotinya akaun simpanan. nah, saat-saat layaknya ramadhan serta idul fitri layaknya inilah anda memerlukan dana taktikal. maka pergunakankanlah dana tersebut walau anda juga mesti terus waspada memakainya. janganlah perlukan dana taktikal dalam 1bulan saja mengingat bln. depan amat barangkali anda juga memerlukan dana tersebut.

7. jauhi boros, pamer, serta gengsi.
bila tidak dapat menyelenggarakan open-house untuk keluarga besar di tempat tinggal waktu lebaran, anda tak perlu gengsi untuk mengakui. alihkan saja acara tersebut ke tempat tinggal kerabat lain yang dinilai lebih dapat menyelenggarakannya. lebaran bukan hanya bermakna mesti beli pakaian baru. dengan sedikit kreativiti mix and match pakaian, maka anda lalu boleh kelihatan gaya di hari lebaran. disamping itu, mudik boleh menggunakan dana yang amat besar. bila tidak ada dana, kenapa memaksa mesti mudik? kerjakan alternatif lain layaknya usahasama pada sesama saudara untuk mendatangkan ibu bapa yang tinggal di luar bandar. cara ini barangkali dapat lebih menjimatkan apabila dibanding dengan beramai-ramai mudik ke kampung halaman. ali

Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 7:20 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani