Home » » Merancang Bina dan Ubahsuai Rumah Type 21

Merancang Bina dan Ubahsuai Rumah Type 21

Mahalnya harga hartanah di bandar besar sekarang ini, amat bijak sekali bila kita boleh merancang kewangan kita dengan tepat. kerana kekeliruan dalam pengurusan kewangan, terlebih membuat pasangan yang telah berkeluarga dapat memberikan kerugian kewangan dibelakang hari.



membuat peruntukan perkara pengeluaran kewangan untuk belanja dalam perihal kediaman contoh, setiap orang mempunyai perbezaan dalam perihal visi serta tahap kepuasan. bagi yang berpendapatan tinggi tentunya dapat menentukan kediaman dengan kualiti serta kawasan yang terbaik.lepas itu ,bagaimana dengan mereka yang hasil tidak terlampau berlebih? tindakan apa yang perlu dikerjakan untuk mencukupi keperluan dalam perihal perumahan ini?




petua untuk pembeli rumah ,yakni:


1. beli kediaman baru dengan skim pinjaman

baiknya anda mengira keperluan belanja teratur bulanan anda, cost ansuran pinjaman kediaman bulanan (selepas boleh ditolak dp pastinya). lantas bilangan belanja-perbelanjaan itu dibanding dengan hasil anda. dari sini anda boleh bikin peruntukan kediaman jenis apa yang boleh dibeli. pastinya pertimbangan yang lain juga di perhatikan layaknya; tapak perumahan, pengangkutan ke kawasan kerja, sarana yang disediakan oleh pemaju, sekolah anak masa depan, sarana umum yang lain (hospital,pasar,sekolah, dsb) juga keamanan lingkungannya.

2. beli tempat tinggal lama (second) yang belum diubahsuai

Mungkin anda mempunyai wang untuk ditabungan, maka belilah kediaman yang kedepannya tidak payah dalam sistem ubahsuainya. kediaman asli buatan Pengembang yang belum pulih atau di tingkatkan, hingga anda masih boleh merancang sistem pengubahsuaian sesuai selera. jangan beli kediaman yang telah ditingkat, terlebih tingkatnya terlampau rendah. amat berisiko banjir jika laluan raya dinaikkan kedepannya. bagi membongkar serta mengubah sebarang rekabentuk atau meninggikan ketinggian bangunannya memerlukan cost besar. tambah baik anda membeli kediaman yang tetap asli, walaupun kurang menarik tetapi masih belum diubahsuai.selepas itu masa anda minat untuk merubahsuai Anda boleh selesa mencurahkan idea anda serta bahagian keluarga anda mengenai layaknya apa tempat kediaman itu kedepannya.

3. beli tempat tinggal lama (second) yang telah diubahsuai

masa membeli kediaman lama atau second yang telah diubahsuai. berbincang dulu mengenai jenis, ketinggian bangunan pada jalur, bilangan bilik, bilik mandi, dsb dengan seluruh bahagian keluarga. perlu diingat, bahawa kediaman anda iaitu istana anda serta keluarga!. bahan binaan layaknya; kusen pintu atau tingkap Sills, tile, dsb dapat ditukar masa datang. yang sebahagian besarnya iaitu layour atau tata kawasan rumah apakah sesuai dengan selera serta keperluan anda serta keluarga? apakah elemen strukturalnya kukuh saat menahan beban? apakah pembinaan konkrit atau baja tulangan yang digunakan sesuai bestek? bila anda beli tempat tinggal yang telah ditingkat seketika elemen struktural layaknya asas, medan serta baloknya kurang kukuh pastinya dapat amat merosakkan bangunan anda.

pengubahsuaian serta pembangunan kediaman type 21

bangun kediaman jenis 21 cukup sukar bila berbanding type rumah yang semakin besar, perkara ini disebabkan oleh kerana luas tanah yang mempunyai kediaman jenis 21 cuma berkisar pada 60 m2 s / d 72 m2. pembinaanrumah yang boleh dilaksanakan bagi kediaman jenis 21 umumnya dengan menambahkan binaan jadi 2 tingkat, di mana kawasan bawah cuma dengan bilik tidur, serta dilantai diatas dapat atau 2 bilik lagi.


Rumah Type 21



sebahagian garis panduan yang baiknya anda kaji semasa mengubahsuai kediaman jenis 21:

Jangan mengubahsuai kediaman type 21 hingga ke tepi laluan, perihal ini tak sahaja melanggar peraturan gsb yang ada juga bikin kediaman amat pada punca penyakit (sarang tikus, lipas umumnya ada di sekitar got / longkang). walau bagaimanapun halaman tersebut penting, tak hanya sebagai sumber udara fresh, kawasan resapan air hujan, sumber pencahayaan semulajadi cahaya matahari, dan anak-anak lebih selamat semasa bermain (tidak bermain dijalanan).

jangan meninggikan kediaman tanpa ketahui berkualiti asas serta elemen strukturalnya. apabila mengubah sebarang dimensi atau membuat asas aloi, tambah baik postkan wang anda untuk pekerjaan asas. bagi tindanan medan, rasuk serta plat lantainya baiknya anda menggunakan perkhidmatan civil engineer atau structural engineer, hingga anda dapat mendapat gambaran dimensi susunan yang tepat.

menutup halaman semuanya dengan konkrit boleh mengakibatkan air tidak dapat masuk ke dalam tanah, hingga makin lama muka air tanah dikawasan anda dapat makin turun, serta anda dapat kesusahan mendaptkan bekalan air tanah masa datang. kesan yang lain, air hujan secara amnya segera dilimpaskan kesaluran perparitan dan telah mengakibatkan banjir di kawasan yang lebih rendah.

jangan tutup dinding bahagian belakang tempat kediaman sehingga had pagar, dikeranakan boleh menyebabkan tak ada kesempatan udara masuk dari belakang tempat tinggal. membuat sedikit kawasan kosong layaknya sebuah taman kecil dibahagian belakang tempat kediaman bagi akses mudah kemasukan udara, hingga peredaran udara di dalam kediaman teratur.

membuat tingkap ditiap bilik, hingga bilik lantas sihat serta tidak reput. bagi kediaman kopel boleh dengan menggunakan jendela lelangit serta lubang penangkap udara. teknologi ini banyak ditemukan pada bangunan-bangunan lama warisan belanda. manfaatnya untuk menangkap udara dari luar tempat tinggal serta dialirkan kebahagian sedang bilik yang tidak mempunyai lubang pengudaraan.
TUKAR rangkaian (pemasangan) elektrik yang lama. wayar elektrik, LKM, suis, stop Rakan dari pemaju biasanya tak lagi tahan lama s / d 5 tahun, lantas baik ditukar dengan pemasangan rangkaian yang baharu untuk elakkan bahaya kebakaran.

demikian sebahagian panduan pengguna pengubahsuaian kediaman serta pembangunan kediaman jenis 21, dengan reka bentuk pembangunan ini maka tempat kediaman kediaman jenis 21 Bilik dari pemaju boleh anda kembangkan lagi sesuai dengan keperluan keluarga anda.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 11:22 PM
Comments
0 Comments

 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani