Home » » Merancang Bina dan Ubahsuai rumah Type 36

Merancang Bina dan Ubahsuai rumah Type 36

Masanya Bagi Anda untuk beli sesuatu kediaman bagi anda serta keluarga,terkadang  ada sebahagian hambatan atau ketidak-sesuaian yang anda boleh berlangsung. sebahagian hambatan atau tidak selesa banyak membuang masa iaitu berkaitan dengan harga serta lokasi di manarumah yang dimaksud. maksud hati membeli  kediaman lokasi yang berhampiran dengan kawasan bekerja yang pada umumnya ada di dalam bandar, tetapi harganya diluar kewangan anda serta keluarga. jikalau terdapat satu tempat tinggal yang harga nya sesuai dengan kekuatan beli anda, lokasinya telah ada jauh diluar bandar area anda biasa bekerja atau beraktiviti.





perkara yang lain iaitu berkaitan dengan saiz rumah yang boleh dibeli. peningkatan dalam harga kediaman serta tanah setiap tahun rata - rata sebesar 25%. dengan peningkatan sebanyak itu sukar terasa terkejar oleh masyarakat menegah-bawah yang pendapatannya minimum kebawah, di mana pelbagai besar daripada hasil bulanan (gaji serta pendapatan tambahan yang lain) tergerus bagi cost hidup serta cost pendidikan anak. wang yang didepositkan bagi beli tempat kediaman umumnya juga tidak terlampau besar, menyebabkan saat telah masanya bagi memilki kediaman maka pilihan yang tempat tinggal yang boleh membeli iaitu rumah-rumah dengan type yang kecil dengan jumlah bilik cuma 2 s / d 3 bilik.


bila harga rumah serta tanah telah sebegitu tingginya, yang diperlukan sesuatu tanggapan untuk melanjutkan kapasiti didiami dari tempat kediaman anda. dapat memperbandingkan perbezaan harga pada tempat tinggal jenis 36 atau jenis 45 yang biasanya terdiri atas 2 bilik tidur dengan kediaman jenis 120 atau 150 dengan 4 bilik tidur, yang cukup jauhkah perbezaan harganya? bila selisih harganya cukup jauh, sesaat tujuan bilik anda iaitu 4 bilik tidur, anda barangkali boleh mengambil kira beli rumah jenis 36 atau jenis 45 dengan 2 bilik tidur lantas anda mengubahsuai serta dengan mengembangkannya jadi tempat tinggal dengan 4 bilik tidur.

pada artikel saat ini saya berusaha untuk melihat perihal pengubahsuaian serta pembangunan tempat tinggal jenis 36, dengan jumlah bilik tidur sejumlah 2 buah serta bilik mandi. saya andaikan bahawa sekarang ini anda sudah mempunyai tempat tinggal jenis 36 serta tengah merancang untuk mengubahsuai serta mengembangkannya, dikarenakan jumlah keluarga anda semakin banyak hingga tempat tinggal anda saat ini mesti ditambah jumlah biliknya. pada peluang saat ini ini saya cuba berikan jalan keluar jika anda dapat menambah area pada tempat tinggal jenis 36 tanpa terlampau banyak membongkar bangunan serta ruang-ruang yang telah ada. dengan tidak lakukan banyak pergantian, diingini sistem pembangunan tempat tinggal jenis 36 punya anda tidak menggunakan terlampau banyak cost.

tempat tinggal jenis 36 yang terdiri atas 2 bilik tidur + bilik mandi iaitu jenis tempat tinggal yang barangkali relatif kecil untuk sesuatu keluarga dengan 4 orang atau lebih penghuni. waktu anda membelinya barangkali tempat tinggal tersebut cukup untuk anda, dikarenakan family ahli cuma berdua, cuma anda serta isteri. namun dengan berjalannya waktu keluarga anda makin jadi tambah, anda boleh mempunyai sebahagian orang anak. waktu anak-anak anda berkembang serta tumbuh jadi makin dewasa, maka keperluan area serta jumlah bilik semakin jadi tambah. tempat tinggal dengan 2 bilik tidur telah kurang lagi, anda mesti mengembangkannya jadi 4 atau barangkali 5 bilik tidur.

sebagai perumpamaan masalah yaitu denah tempat tinggal jenis 36 layaknya gambar di atas. denah tempat tinggal jenis 36 layaknya gambar tersebut saya ambilkan dari menulis artikel Architectaria. com satu th. lebih yang lantas yang berjudul: design tempat tinggal kecil jenis 36. tempat tinggal jenis 36 yang dijual oleh pemaju (developer) umumnya dibina di atas kavling tanah yang berukuran 6 m kali 12 m atau 6 m kali 15 m. saiz kavling serta tempat tinggal yang dibina memanglah tidak terlampau luas, jadi dapat dikatakan condong sempit. namun dengan sedikit kreativiti kita, maka jalan keluar menambah bilik pada tempat tinggal jenis 36 boleh terus diperoleh.

layout tempat tinggal jenis 36 umumnya terdiri 2 bilik tidur, kawasan tamu-ruang keluarga-ruang makan umumnya dibikin menyatu, bilik mandi yang letaknya ada di antara 2 bilik tidur, serta dapur. bila tempat tinggal jenis 36 dibina di atas kavling tanah berukuran 6 m kali 12 m, umumnya tetap ada sisa tanah di bahagian belakang tempat tinggal yang umumnya digunakan untuk taman kecil atau boleh juga untuk menjemur pakaian. dari sisa tanah yang ada dibelakang tempat tinggal, sesungguhnya luasnya telah tidak memenuhi bila anda pingin memberikan bilik di kawasan tersebut. sangat optimum iaitu kawasan kosong dibelakang tempat tinggal tersebut anda padukan dengan bilik tidur jadi master bedroom, lantas anda imbuhkan bilik mandi dalam serta walk in closet atau wardrobe.

denah pembangunan tempat tinggal jenis 36/72

dikarenakan luas tempat dibelakang tempat tinggal anda mustahil untuk bikin bilik lagi, maka jalan keluar yang sangat masuk akal iaitu membangunkan tempat tinggal keatas serta memberikan bilik serta kawasan yang lain dilantai 2. namun ada banyak perkara yang perlu anda cermati, waktu dapat menambah jumlah lantai atau meningkat tempat tinggal keatas anda mesti mempersiapkan space dilantai kawasan tangga. pembinaan kuda-kuda untuk penutup bumbung juga mesti dibongkar serta sesuai dengan layout tempat tinggal yang baru, penyesuaian jumlah medan susunan serta menambah asas foot plate pada titik-titik tertentu untuk beri sokongan berat bangunan yang baru.

titik-titik penempatan asas setempat

di bawah ini iaitu banyak hal yang baiknya anda cermati waktu dapat membangunkan tempat tinggal jenis 36 dengan menambah jumlah lantainya:

upayakan denah awal sedikit beralih untuk menyelamatkan cost akibat pekerjaan pengubahsuaian tempat tinggal baru anda. di bahagian dinding belakang diarea dapur (lama) beberapa dinding di buka untuk menjadikan satu dengan taman dibelakang tempat tinggal yang dapat jadikan dapur baru. kawasan dapur yang lama setelah itu digunakan sebagai kawasan tangga yang menghubungkan lantai serta lantai 2. rear garden atau taman belakang jadikan area dapur (baru) serta courtyard di bahagian sedang, di antara dapur serta master bedroom.

pada titik-titik spesifik diberi asas tambahan sebagai susunan penyokong lantai 2. supaya aman, pondasi tambahan boleh disebar di sudut serta sedang bangunan. namun bila pingin lebih berhemat tempatkan asas di bahagian sedang bangunan di mana massa bangunan tertumpu.

bikin pelan lantai 2 sebangun dengan lantai hingga susunan dapat linier menerus dari atas ke bawah. perihal ini dapat bikin kaedah kerja lebih gampang hingga cost pembinaan boleh lebih irit. tempatkan bilik mandi pada posisi yang sama, supaya sistem perpipaannya lebih gampang serta sederhana.

bikin lubang terbuka (voide) yang menjadikan satu tingkat serta tingkat 2 supaya peredaran udara di dalam tempat tinggal lebih lancar serta tidak tersumbat. dalam pengubahsuaian pembangunan tempat tinggal jenis 36 ini, voide ditempatkan di bahagian sedang serta di bahagian belakang tempat tinggal.

rencanakan kuda-kuda serta bumbung sesuai dengan pelan lantai 2.
demikian artikel saat ini yang melihat perihal pengubahsuaian serta pembangunan tempat tinggal jenis 36 pada tempat (kavling tanah) berukuran 6 m kali 12 m. semoga artikel saat ini berguna untuk anda, terlebih untuk anda yang merancang untuk membangunkan tempat tinggal dengan jenis serta saiz kavling yang sama.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 11:47 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani