Home » » Tingkap .. Merupakan kunci utama rumah sehat

Tingkap .. Merupakan kunci utama rumah sehat

bolehkah anda fikirkan tempat tinggal tanpa tingkap? merasa panas serta gelap pastinya dikarenakan udara fresh, sinar, serta panas matahari tidak boleh masuk ke dalam rumah.


tingkap berbentuk bukaan atau lubang boleh di buka tutup yang terdapat pada dinding serta merupakan kawasan peredaran udara alami supaya penghuni tempat tinggal jadi sihat, hingga boleh melakukan aktiviti dengan optimum.

tingkap demikian penting pada bangunan, supaya udara fresh, panas matahari, serta sinar alami boleh masuk ke dalam tempat tinggal. makin besar bukaan pada dinding, maka makin banyak juga udara fresh serta sinar matahari boleh masuk.

membuka dinding membuat lubang, butuh pendekatan pada keperluan. bukan hanya bermakna membuka sebesar-besarnya merupakan perihal yang bijaksana. udara fresh serta sinar matahari dibenarkan masuk sebanyak-banyaknya, namun tidak dengan panas matahari.

panas matahari yang masuk ke dalam tempat tinggal serta melebihi dari standard keselesaan manusia, bikin manusia jadi tidak selesa untuk melakukan aktiviti. walau demikianlah panas matahari terus diperlukan untuk tubuh.

baiknya panas matahari boleh dihalau membuat kanopi atap atau tritisan yang cukup panjang, kurang lebih satu mtr .. tak hanya untuk menyingkirkan panas matahari, kanopi ini juga membuat perlindungan kusen dari panas serta hujan. kanopi yang panjang juga merupakan di antara ciri dari tempat tinggal tropika.

tingkap dibikin sesuai dengan manfaat area serta keperluan. ada ruangan yang cuma memerlukan sinar matahari saja namun ada juga ruangan yang memerlukan udara fresh serta sinar matahari.

tingkap mati
arti tingkap mati dipakai untuk bilik yang cuma memerlukan sinar matahari saja. berarti udara fresh dari luar bangunan tidak boleh masuk ke dalam bilik. tingkap type ini berbentuk kaca yang dipasang pada kusen atau bisa juga tidak menggunakan kusen.

perihal ini boleh dipakai pada kawasan yang telah mempunyai tingkap hidup cukup banyak namun pingin memaksimumkan view serta sinar dari di antara segi area.

bila ruangan memerlukan udara fresh saja, tanpa sinar matahari, maka boleh menggunakan material yang tidak telus serta bikin lubang lubang pada material tersebut. perumpamaannya bisa bikin tingkap tirai kayu.

makin luas kaca tanpa bingkai yang diperlukan, maka makin tidak tipis kaca. menggunakan kaca yang tidak tebal pada bidang yang luas, menyebabkan kaca gampang pecah.

pemasangan kaca pada tingkap tanpa frame atau bingkai atau kusen dapat berikan kesan lapang pada area. kaca boleh diletakkan pada dinding serta ditutup menggunakan kayu tidak tebal agar kaca tidak terlepas, setelah itu dilapis menggunakan pelekat kaca. pelekat ini mempunyai tujuan kurangkan getaran pada kaca yang boleh bikin pecah.

tingkap mati boleh juga menggunakan kusen sebagai rangka. lantas kaca tidak segera menyentuh dinding, namun berdasar pada kusen. kusen sekarang ini ada dari pelbagai material, layaknya kayu, aluminium, fiber, serta yang lain. kusen dibikin pelbagai saiz sesuai dengan keperluan.

kaca dilekatkan pada kusen kayu lantas dikunci menggunakan kayu tidak tebal selama keliling pinggir kaca. pemakaian ketebalan kaca yang tidak tebal boleh gampang kaca bergetar apabila ada getaran didekatnya.

jendela hidup
tingkap hidup bukan hanya tingkap yang boleh jalan, namun tingkap yang boleh di buka tutup. tingkap hidup ada yang dipakai untuk peredaran udara saja tanpa sinar matahari masuk ke dalam area.

anda boleh menggunakan tingkap tirai yang boleh di buka tutup. tingkap type ini sama sistem tingkap nako. tirai kayu di buka tutup serta dikunci menggunakan pasak kayu.

sistem nako, pada tahun 1970-an banyak dipakai pada tempat tinggal. kaca disusun dengan mendatar yang dipasang bingkai pada pinggirnya serta boleh diatur naik turun menggunakan tuil.

jendela hidup menggunakan kusen sebagai pemegang daun tingkap yang boleh digerakkan menggunakan engsel dengan buka serta tutup. saiz kusen juga pelbagai, bergantung dari keperluan. tidak tipis kusen kayu sesuai dengan ketebalan dinding.

sesuai dengan letaknya
tingkap umumnya ditempatkan di dalam bidang dinding. namun sangat mungkin juga tingkap diletakkan di sudut bangunan. dikarenakan amat berisiko apabila tingkap sudut ini boleh di buka tutup, maka umumnya berbentuk tingkap mati dari kaca. perihal ini sangat mungkin memasukkan sinar matahari dari dua segi.

tingkap apabila di buka, udara fresh serta sinar matahari bisa leluasa masuk ke dalam area, maka tingkap baiknya tingkap tersebut boleh di buka tutup dengan baik. karenanya, janganlah ada perabot yang menghalang beroperasinya tingkap tersebut. karenanya letak dan saiz tingkap lalu butuh dirancang. bukan hanya bermakna tingkap segera diletakkan di dalam bidang dinding, mungkin tingkap kelihatan tidak simetri pada bidang dinding, dikarenakan penempatan perabot didalam area.

bilik yang kecil, memaksa perletakkan perabot isi di tiap-tiap segi dindingnya. di antara jalan keluar iaitu pakai tingkap yang agak tinggi, hingga dinding bawah tingkap tetap boleh dipakai untuk letakkan perabot layaknya kerusi atau kawasan tidur.

pemakaian tingkap lalu boleh menegak atau melintang. saat ini bukan hanya perihal aneh lagi apabila tingkap mempunyai tinggi 60 cm namun memanjang selama dinding. sesungguhnya ini bukan hanya gaya dari arkiteknya namun lebih pada keperluan. ruangan tersebut memerlukan luas tingkap cukup besar namun kegiatan didalamnya yang tidak sangat mungkin kelihatan dari luar bangunan bila menggunakan tingkap dengan menegak.

pemakaian wujud tingkap tidak terlepas dari estetika terlihat bangunan. bangunan yang tampak panjang dapat tambah baik apabila diseimbangkan dengan bentuk-bentuk tingkap menegak. demikian juga sebaliknya bangunan yang tampak menjulang maka boleh menggunakan bidang kaca mendatar.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 10:09 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani