Home » , » anggaran kos ubah suai rumah

anggaran kos ubah suai rumah

menganggarkan kos pengubahsuaian tempat tinggal memanglah tidak mudah. namun bukan hanya bermakna anda tidak boleh menghitungnya sendiri. waktu mengubahsuai tempat tinggal, kos jadi perihal yang peka. pasalnya, seluruh seolah berkaitan dengan kos, bermula dari reka wujud, kualiti bahan, waktu pelaksanaan, sampai upah tukang. belum lagi bajet yang membengkak tidak terkawal waktu proses. ini bukan hanya berarti anda mesti pasrah terima rutin pengubahsuaian yang layaknya itu.





mengira kos pengubahsuaian merupakan di antara cara supaya bajet tidak membengkak. kenapa demikianlah? kerana waktu perancangan, umumnya anda tidak mempunyai gambaran mengenai seberapa banyak bahan yang digunakan. bahan yang dikira cuma perlu sedikit, tidak pahamnya perlu berulang-ulang menambah, serta sebalikya. hitung sendiri kos pengubahsuaian-yang tentu mengira kepentingan bahan serta tukan-sekurang-kurangnya anda punya gambaran berapakah banyak kos yang anda keluarkan. syukur-syukur, dengan kecermatan anda, kos pengubahsuaian tempat tinggal yang tak perlu boleh dijimatkan.

perbanyak wawasan
sebelum saat merancang kos pengubahsuaian tempat tinggal, anda tentu jadi kerap melihat-lihat jenis bumbung, dinding, pagar, atau apa saja yang kedepannya akan anda pengubahsuaian. memperkaya diri dengan pelbagai reka wujud tempat tinggal amat menolong waktu sistem perancangan. saat anda mesti bersua kontraktor atau tukang yang dapat membina, anda dengan jelas boleh menggambarkan yang anda mahu. urusan reka wujud ini boleh anda percayakan seutuhnya pada kontraktor, bila ia sediakan perkhidmatan sejenis itu. pasti reka wujud ini punya pengaruh pada kos pengubahsuaian tempat tinggal kedepannya. makin rumit umumnya makin mahal. nah, memperkaya diri dengan pengetahuan, anda boleh mengupayakan reka wujud mana yang pas manfaat namun berpatutan.

beberapa bahan bangunan baru makin banyak saja jumlahnya. mereka lalu ada dibarengi keunggulannya tersendiri. contohnya, ada sejenis batu bata buatan setipis buku catat yang wujudnya sama batu alam, ada bahan pengganti gipsum yang tidak kalah cantik tetapi yang tahan air, dan palapis bumbung dari fiber yang amat kuat. wawasan layaknya ini juga perlu, siapa tahu bila dihitung-hitung, nyatanya penggunaan bahan hasil inovasi tersebut lebih hemat? boleh dikatakan beberapa bahan ini merubah besar-kecilnya kos pengubahsuaian tempat tinggal.

janganlah tergoda
namanya pengubahsuaian, yang notabene tujuannya memperbaiki tempat tinggal, pekerjaannya tentu tidak sejumlah pekerjaan pembangunan keseluruhan dari awal. kerana itu untuk memulakan sesuatu projek pengubahsuaian, menurut yohanes, seorang kontraktor, ketahui dulu bangunan anda. maksudnya disini iaitu cermati apa saja yang tetap kurang pada tempat tinggal anda, apa saja yang perlu ditambah, atau mana-mana saja yang perlu pembaikan. bila terlalu berlebih ikuti hasrat, kos pengubahsuaian tempat tinggal justru dapat melonjak.

saat mengubahsuai tidak jarang awalannya cuma pingin memperbaiki sebahagian kecil tempat tinggal anda sahaja, selanjutnya nyaris separuh tempat tinggal ikut-ikutan dibongkar. contohnya, kemahuan hati pingin memperbaiki siling yang berjamur, namun sesudah dilihat-lihat, nyatanya dengan siling yang bersih mulus layaknya itu, dinding lantas kelihatan kusam. rasuk pendedahan lalu tampaknya lantas kebanting dengan putihnya cat siling baru. dengan tidak sedar, dinding lalu turut bertukar muka serta rasuk pendedahan lalu dicat awal mulanya.

perumpamaan diatas tentu tidak asing lagi, bukan hanya? menurut yohanes, usahakan cuma yang kurang sajalah yang diperbaiki atau ditambah. intinya janganlah tergoda dengan hasrat merubah yang lain yang di luar bajet. kerana, kos tidak membengkak, tuturnya.

satuan pekerjaan
mengira kos pengubahsuaian boleh disebut gampang-gampang sukar. formula baku sebenarnya telah ada, namun dalam penghitungannya banyak komponen yang perlu di perhatikan serta ditangani dengan cermat. hasil perhitungan yang ngikuti sesuatu formula kadang-kadang juga kurang pas. untuk kontraktor yang mempunyai pengalaman,dengan garis besar kos yang dikeluarkan untuk pembinaan tempat tinggal terdiri atas kos bahan bangunan serta upah tukang. untuk mempermudah perhitungan, kos-kos tersebut dibagi-bagi menurut urut-urutan pekerjaannya. lantas, contohnya, meletakkan asas, meletakkan bata, atau meletakkan siling merupakan pekerjaan sendiri. sesuatu projek pengubahsuaian boleh terdiri daripada satu type pekerjaan, bias juga terdiri dari pada sebagian pekerjaan, terlebih bila kos pengubahsuaian tempat tinggal besar.
dalam perhitungannya, tiap-tiap pekerjaan dikira kelantangan atau luasannya. bila yang dikira volume, maka satuan pekerjaannya saat meter padu (m3), yang disebut hasil panjang kali lebar kali tinggi. namun bila luas sebagai penanda aras, maka menggunakan satuan mtr. persegi (m2), yang disebut hasil panjang kali lebar. pekerjaan-pekerjaan yang dikira volumenya contohnya, pemasangan asas, baik pondasi batu kali atau cast konkrit, pemutus rasuk, dan pemutus medan (tiang). yang dikira luasnya yaitu pekerjaan pemasangan bata, langit-langit, atap, serta pengecatan.

untuk mengira kepentingan bahan bangunan serta tenaga tukang, volume atau luas pekerjaan didarab dengan pekali. pekali iaitu sesuatu angka yang besarnya telah ditetapkan. akhirnya segera keluar sebagai banyaknya bahan bangunan serta kos tukang yang digunakan dalam satuannya tiap-tiap. contohnya, pasir dalam satuan m3 (mtr. padu), kayu dalam satuan m (mtr.), paku dalam satuan kg (kilogram), dsb. untuk jelasnya mengenai pekali, cermati perumpamaan berikut yang di ambil dari buku mengira bayaran kos pengubahsuaian tempat tinggal oleh zainal az:
pekerjaan pengecatan dinding sekalian plamur.
cat tembok 0, 325 kg
cat plamur 0, 12 kg
tukang cat 0. 08
kenek 0, 16 (bila diperlukan)
pekerjaan meletakkan jubin seramik 40 kali 40 cm
jubin 6. 5
simen portland 0, 223 sak
simen putih 0, 015 sak
pasir 0, 018 m3
tukang batu 0, 276
kenek pembantu tukang) 0, 274 (bila diperlukan)
nah, angka-angka perpuluhan tersebut merupakan pekali. contohnya untuk pekerjaan pengecatan bilik dengan ukuran 3 mx 3 m, contohnya, memerlukan bahan bangunan serta tenaga tukang sejumlah:
luas dinding di keempat segi bilik: 4 kali (3 kali 3) = 36 m2
cat tembok 0, 325 kg kali 36 = 11. 7 kg
cat plamur 0, 12 kg kali 36 = 4, 32 kg
tukang cat 0. 08 orang kali 36 = 2, 88 ~ 3 orang

cara yang sama diaplikasikan juga untuk pekerjaan-pekerjaan lain, mula meletakkan asas, meletakkan bata, sampai meletakkan bumbung. sudah pasti walaupun pekerjaannya sama, pekali yang dipakai bebeda. misalnya jika mengira kos kerja dinding. pemasangan bata untuk dinding boleh menggunakan mortar dengan pelbagai jenis perbandingan. ada yang perbandingan simen serta pasirnya: 5,: 4, atau: 3, sesuai dengan kepentingan serta situasi tapak pembinaan. kerana, pekali untuk simen serta pasir lalu dapat turut beralih.

cara mudah memastikan kos pengubahsuaian rumah
bila anda pingin mengira lebih terperinci kos pengubahsuaian tempat tinggal, cara diatas boleh digunakan, pastinya dengan bantuan senarai pekali yang banyak ada didalam buku-buku. tetapi terkadang untuk kos kasar, orang lebih mudah menggunakan hitungan sebagai berikut:
pemasangan dinding m2 perlu: (1m = 3kaki)
70 bata
9 m3 pasir (ditambah waste 2%)
m3 adukan perlu 4-6 sak simen (bergantung perbandingan adukannya)
tukang serta kenek boleh meletakkan 8 m2 dinding sehari

perhitungan kasar kos pengubahsuaian tempat tinggal ini, walaupun sederhana, namun sukar menganggarkan kos pengubahsuaian yang agak spesifik. jenis-jenis pekerjaan yang ada amat terhad serta umumnya berbentuk pekerjaan yang standard, layaknya meletakkan bata serta mengecat saja. sesaat itu upah tukang dengan kurang lebih, umumnya sejumlah 20-30% dari pada jumlah kos bahan binaan. kos pengubahsuaian tempat tinggal keseluruhan ini merupakan menambah total pekerjaan yang terhitung dalam projek pengubahsuaian.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 9:16 AM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani