Home » » Bina Rumah Jimat tapi Cantik

Bina Rumah Jimat tapi Cantik

Banyak diantara kita menginginkan rumah tinggal yang tidak membutuhan banyak kos dalam pembangunan, aka ingin bangun rumah tinggal yang murah tetapi tidak berkesan ' murahan ' . Tetapi bolehkah itu dilakukan memandangkan kos bahan binaan dan tenaga tukang sekarang sudah tidak murah lagi?



Sebagai permulaan berikut ini ada beberapa tips bangun rumah murah yang mungkin dapat membantu anda dalam merancang dan membina rumah idaman.

1 . Membina rumah dilokasi strategik yang mudah dilalui pengangkutan material bangunan, membina rumah di kawasan yang jauh dan sukar untuk pendatangan real bangunannya tentu akan dapat menyebabkan kegiatan membina rumah menjadi mahal.

2. Membina pada masa yang tepat dapat menjimatkan kos bangun rumah misalnya pada hari raya atau cuti kebangsaan terkadang ditemui harga real atau harga tenaga bangunan yang lebih mahal dari harga formula, hal ini tentu dapat menaikkan rencana anggaran kos bangunan yang disediakan untuk membina rumah murah.

3. Jangan terlalu banyak menggunakan sekat dinding dan lekukan lekukan yang tidak perlu. Hal ini untuk menjimatkan dinding bata / partition yang akan dipakai .

4. Gunakan bahan bangunan hiasan yang perlu saja ( elakkan pemakaian batu alam dan mainan - mainan yang dirasa cukup membuat boros ) . Anda boleh menambah mainan dan hiasan ini dikemudian hari, jika budget anda mencukupi.

5. Bumbung boleh tetap menggunakan rangka baja ringan disamping kayu. Hal ini kerana kos rangka baja ringan sekarang bisa lebih murah iranian pada kayu. Menggunakan atap pelana lebih murah dari pada atap perisai.

6. Untuk kusen, gunakan kusen aluminium. Hal ini kerana kos hampir sama bahkan relatif lebih ringan dibanding dengan kusen kayu biasa. kami rasa kusen kayu biasa tidak tahan lama apalagi jika rumah tinggal anda berada dikawasan opposing rayap.
7. Gunakan cat dan kombinasi warna sehingga cukup menarik, dan terkesan tidak murahan. Cat outside sebaiknya tetap digunakan, kerana menjamin keawetan warna pada dinding luar . Untuk dinding dalam , cukup menggunakan cat national standart .

8. Pemilihan keramik, cukup dengan keramik biasa 30 × 30 , atau 40 × 40 jika budget anda mencukupi. Pakai pemilihan warna yang sesuai tentunya . Padukan dengan warna dinding.

9. Pilihlah tukang bangunan atau pemborong profesional yang ahli dibidangnya , hal ini tentu dapat menjimatkan masa maupun kos pembinaan rumah kerana dikerjakan oleh sumber manusia yang benar -benar mampu mewujudkan rumah bagus sebagai idaman dan impian keluarga .
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 7:34 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani