Home » , » pengubahsuaian rumah .. tidak semudah membalikkan telapak tangan kita

pengubahsuaian rumah .. tidak semudah membalikkan telapak tangan kita

Mengubahsuai rumah seolah menjadi hakikat yang berpotensi pelbagai kemungkinan. Anda boleh bayangkan perkara menyenangkan, seperti mempunyai bilik mandi baharu yang lebih bersih dan moden, bilik yang luas tingkap yang besar, atau garaj pelbagai fungsi.






Sayangnya, merenovasi rumah tidak seindah dan semudah kata-kata. Anda harus berhadapan dengan banyak masalah sebelum mendapatkan rumah dengan kondisi yang jauh lebih baik dari saat ini. Tidak percaya? Berikut ini beberapa pengalaman seputar proses renovasi rumah seperti dilansir Kompas.com.
Pertegas karakter
Merenovasi rumah adalah cobaan yang mempertegas karakter Anda. Jika Anda mampu berkomunikasi dengan tenang dan sabar dalam tekanan, Anda tidak akan menemukan masalah berarti dalam proses renovasi. Namun, jika Anda tidak mampu tetap tenang, Anda dan pasangan suami atau istri umumnya akan saling berhadapan dengan temperamen satu sama lain sepanjang proses.
Tekanan
Anda akan merasa banyak kesalahan pada detil dan kondisi rumah selama enam bulan pengerjaan renovasi. Terutama, jika renovasi sudah berlarut-larut, belum kunjung usai, dan hasil akhir belum tampak. Sementara, ongkos tukang dan material harus terus dibayar. Tentu hal ini mampu membawa tekanan dan cobaan baru. Anda akan merasa keputusan merenovasi merupakan keputusan buruk.
Letih
Proses renovasi rumah bukan hiburan. Proses tersebut adalah "pekerjaan kedua" dan "kehidupan kedua" Anda. Tidak jarang, orang yang tengah merenovasi rumahnya akan merasa lebih letih dan sulit berkonsentrasi pada pekerjaan utama.
komplikasi
Selepas berjibaku dengan segala kesulitan yang semasa pengubahsuaian, seperti disiapkan pun Anda berada sebenarnya belum tahu keperluan rumah anda. Betapa butiran pun dirancang anda masih berjumpa komplikasi pada rancangan tersebut. Terutamanya, jika anda membeli rumah berumur yang belum pernah Anda berada diduduki sebelum ini. Anda hanya mampu tahu keperluan rumah apabila anda tinggal di dalamnya.
terperangkap konsep
Ketahui dengan pasti hasrat anda. Walaupun kedengaran mudah, tetapi hakikat bahawa sukar mengumpul banyak idea bagi dekor dalaman atau suasana sebuah bilik dan menetapkan salah satu yang akan digunakan pada ruangan itu. Jangan biarkan tersekat dengan konsep "ekletik" atau "bergaul dan sepadan" (mix and match) sehingga anda beli banyak bahan yang akhirnya memenuhi rumah anda.
Berhati-hati apabila "memburu" barang-barang untuk rumah anda, atau sedang mencari rujukan di internet. Terlalu ramai rujukan justeru mampu membuang banyak masa. Apabila Anda berada mendapati barang atau rujukan yang Anda berada inginkan, Save, beli, dan teruskan kerja anda.
masa
Daripada banyak tugas dalam proses pengubahsuaian rumah, anda akan berjumpa satu projek yang berlarutan. Biasanya, satu projek yang mengambil banyak masa Ini adalah satu projek bilik mandi. Ramai orang menghabiskan banyak masa sahaja untuk memilih paip mana yang berpadanan untuk bilik mandi.
berehat
Yang terkini, ingatlah bahawa tekanan dan habuk akan memburukkan lagi perangai Anda berada. Sesungguhnya, tidak menyenangkan tinggal dalam rumah yang sedang sedang dalam proses pengubahsuaian kerana anda tidak boleh berehat dengan selesa. Walau bagaimanapun, yakinlah bahawa proses tersebut akan selesai. Akhirnya Anda berada pun boleh miliki rumah impian.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 11:25 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani