Home » » Seni bina "berkumpul" dengan Alam

Seni bina "berkumpul" dengan Alam

Seni bina "berkumpul" dengan Alam

Arsitektur
Mempunyai rumah tinggal bergaya moden dan menyatu dengan alam tropika merupakan impian masyarakat urban masa kini yang mendambakan suasana indoor-outdoor pada tanah yang terhad. Banyak cara yang boleh dilakukan untuk merangkul persekitaran di luar ke dalam rumah kediaman.



Harapan Pemilik Rumah

Konsep seni bina sebuah rumah kediaman diolah untuk mewujudkan konsep yang kreatif dan mengekspresikan gaya hidup pemilik rumah.

Dalam perbincangan awal, pemili rumah memperincikan keperluan ruang yang cukup banyak, antara lain enam buah kanar tidur, kemudahan pendukung seperti ruang fitness dan teater. Disamping itu, pemilik rumah mahukan tampak muka kediaman yang elegan tetapi tidak ketara sekaligus melindungi privasi pemilik rumah.

Permintaan pemilik rumah yang paling penting adalah pemprosesan ruang dalam yang berorientasikan ke arah taman belakang yang mendominasi tanah dengan luas total 2.000 m2.

Desan Seni Bina Rumah Alam

Sebagai langkah pertama, arkitek mengolah tanah yang berbentuk seperti huruf L atau biasa disebut ngantong dengan cara membahagikan kediaman menjadi tiga zon. Zon yang dibentuk adalah zon utama untuk bilik bersifat awam, zon khusus untuk bilik bersifat persendirian, dan zon penyokong untuk kawasan servis. Sebuah kawasan peralihan dari laman depan menuju ke ruang dalam kediaman dan ke arah taman belakang diolah menjadi foyer sekaligus galeri peribadi pemilik rumah.

Formasi massa bangunan direka menyerupai huruf L dan ditempatkan di tengah tanah agar kawasan sekitar batas Kaveling dapat diolah menjadi taman samping. Massa bangunan yang kedudukannya ditarik jauh dari jalan di muka kediaman ini didominiasi komposisi kubus geometri yang lugas dan diatur saling maju-mundur secara dinamik.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 9:19 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani