Home » , » Idea Design Interior Apartmen Minimalis

Idea Design Interior Apartmen Minimalis

Memilih untuk tinggal di apartmen adalah salah satu alternatif kediaman yang kini menjadi sebuah gaya hidup, khususnya oleh masyarakat di bandar-bandar besar. Fenomena kembali tinggal di bandar Ini sesuai dengan tuntutan kemudahan, kecekapan, juga keperluan akan tempat tinggal yang berdekatan dengan tempat kerja. Selain itu tinggal diapartmen dirasa lebih praktikal kerana tidak perlu lagi repot-repot mengurusi ini itu, siap huni dan fasiltas pun telah disediakan oleh pihak apartmen.

Hanya saja terkadang kita merasa kurang puas dengan reka bentuk dalaman apartmen (secara standard) yang sifatnya masih terlalu umum. Sehingga merancang untuk memberikan sedikit sentuhan ekspresi diri pada pandangan dalaman apartmen supaya kelihatan lebih berkarakter. Dan untuk melakukan penstrukturan semula dalaman apartmen memerlukan pandangan jauh tersendiri, apalagi untuk pedalaman apartmen kecil. Terbatasnya jumlah dan luas ruang harus dicermati dengan saksama. Sekalipun ada pelbagai tema penataan interior yang boleh dilaksanakan, sebaiknya anda mengetahui prinsip dasar penstrukturan dalaman apartmen.




Penstrukturan semula apartmen dengan cara mengubah layout, boleh menjadi aktiviti yang sangat menyeronokkan kerana mengubah layout akan mencipiakan suasana berbeza, terutama bila mahukan ruang yang lebih luas. Perubahan ini harus memperhatikan letak ruang struktur dan keadaan eksisting pembinaan bangunan.

Struktur bangunan terdiri atas ruang dan rasuk yang saling berkaitan (dari tingkat bawah hingga atas) tidak boleh diubah, kerana akan memberi kesan kepada kekuatan serta kestabilan bangunan. Berhati-hatilah apabila ingin menghilangkan atau menukar dinding, kerana dinding yang menopang beban tidak boleh diubah. Disyorkan agar anda bertanya lebih dulu pada pemaju.

Sebagai alternatif untuk penambahan atau pengurangan ruang di dalam unit apartmen, boleh digunakan dinding atau struktur semi permanen yang biasa disebut sekatan. Di samping itu pembahagian juga boleh dimanfaatkan sebagai tempat penyimpan di sudut-sudut ruang agar unit tetap terasa luas.

Dan sebagai gambaran anda dalam menata ulang interior apartmen, sekaligus dapat dijadikan acuan. Pedalaman pangsapuri minimalis seluas 46 meter persegi karya Filipe Melo Oliveira ini rasanya layak menjadi contoh. Pada awalnya pedalaman apartmen ini bergaya klasik, namun sang pemilik menginginkan untuk merombak gambaran dalaman apartmen sehingga kelihatan lebih moden dan bergaya. Ada beberapa bahagian dalaman lama yang masih tetap digunakan seperti meja dan kerusi kayu, sink batu kapur yang kini digunakan sebagai kembar dan beberapa bahagian lain.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 4:00 AM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani