Home » » Rumah Natural Moden

Rumah Natural Moden

Pada peringkat awal, arkitek mengolah potensi tanah yang mempunyai bentuk memanjang dan semakin luas ke arah belakang / ngantong, dengan cara melaksanakan prinsip seni bina tropika dalam rancangan kediaman. Lantai dasar kediaman setinggi dua tingkat ini hanya menduduki sebahagian dari luas lahan agar tercipta laman samping dan laman belakang yang luas untuk taman, kawasan duduk terbuka, kolam renang dan gudang.

Massa bangunan ditempatkan di tengah Kaveling dengan wujud massa bangunan yang dikuasai oleh komposisi kubus geometri yang diatur saling maju-mundur secara dinamik. Setiap bangunan kubus terdiri dari susunan dinding pepejal, bukaan lebar dan teritis simpel. Bangunan kubus yang berada di tingkat atas diatur mundur (set back) untuk menonjolkan "permainan" tiga dimensi yang atraktif pada kediaman.



Untuk mengatasiinya, arkitek meninggikan sebahagian dari laman muka dan meletakkan kedudukan pintu utama agak condong ke arah barat laut. Untuk memberikan "pengalaman" ruang nan unik, arkitek menghias kawasan pintu masuk (entrance) dengan tiga buah tiang hiasan berlapis homogeneous tile bercorak seperti batu alam dan dipadu dengan kanopi yang diperbuat daripada konkrit serta kaca.

Beberapa bidang dinding pada kelihatan muka dan belakang rumah dipenuhi oleh batu alam sebagai aksen diantara dominasi finishing cat. Arkitek juga meletakkan kolam ikan mengelilingi teras depan dan terdapat air pancut di sudut kolam. Penataan landskap diantaranya berupa pohon Weeping willow di muka entrance yang "memperlunak" mod kediaman dan menghadirkan kesan semulajadi yang menyejukkan pada kediaman ini.

Memasuki pintu utama, arkitek menata kawasan foyer yang bersambung dengan koridor menuju ke tengah kediaman. Kawasan peredaran yang cenderung tertutup ini menjadi lebih lebar dari biasanya. Untuk menyiasat perkara ini, arkitek mengolah koridor menjadi galeri pada dindingnya ditambah panel hiasan untuk menggantungkan lukisan koleksi pemilik rumah dan plafonnya dilengkapi dengan lampu limpah. Arkitek merancang susunan / flow ruang yang terbuka dan "mengalir" sehingga tercipta kesan lapang.

Arkitek juga melaksanakan banyak jenis material alami dalam kediaman ini seperti batu marmar untuk pelapis tingkat ruang keluarga berkumpul dan batu onyx untuk pelapis lantai bilik tidur. Yang unik adalah deretan ruang pada tampak belakang kediaman yang sebahagian disalut oleh batu alam dan berpadu harmoni dengan kanopi dari kerangka keluli dan kaca.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 1:35 AM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani