Home » » Reka bentuk seni bina di Bali

Reka bentuk seni bina di Bali

Mewujudkan suatu hal yang tidak biasa, tentulah tidak semudah seperti cara biasa. Seorang Arkitek berjaya mewujudkan suatu gagasan baru yang diaplikasikan pada kediaman ini.

Kediaman yang sebahagian berfungsi sebagai pejabat ini dibina selepas melalui komunikasi dan perbincangan tentang reka bentuk dengan sang pemilik rumah. Akhirnya arkitek mengusung bentuk lengkung untuk dijadikan pola dasar pembahagian fungsi ruang dan sebagai "pembungkus" ruang dalam. Jadi kemudian reka bentuk seni bina dengan watak lengkung.

Konsep tersebut diwujudkan dalam bentuk "permainan" pola bentuk massa bangunan yang menyimpang dari pola grid dan dibangunkan dalam bentuk lengkung.

Berada di atas tanah 496 m² dengan keadaan tanah yang berbentuk persegi, arkitek ingin memberikan konsep yang menyimpang dari ketetapan bentuk yang biasa pada rumah lengkung ini.

Arkitek membezakan dua kawasan utama, iaitu rumah dan pejabat, dengan mereka bentuk watak lengkung yang berbeza. Satu gubahan massa bangunan lengkung besar berada di bahagian depan untuk kawasan pejabat dan gubahan massa bangunan dengan pola lengkung kecil untuk kawasan kediaman. Kedua massa bangunan ini disatukan oleh ruang keluarga yang berada pada tingkat dasar. Namun, kedua masssa bangunan dipisahkan oleh kolam dan taman kecil yang merupakan titik ruang interaksi antara ruang dalam dan ruang luar.

Kediaman yang berada di tanah cukup tinggi ini mempunyai kelebihan dengan adanya panorama alam yang indah ke arah laut lepas. Untuk memanfaatkan pemandangan ini arkitek pun membina roof garden yang dilengkapi dengan bale bengong sebagai ruang perkauman yang segar. Apabila cuaca sedang cerah, dari bale bengong ini penghuni dapat melihat pemandangan Gunung Agung yang di kejauhan terletak di arah timur laut.

Secara keseluruhan kediaman ini berjaya menghadirkan dua fungsi berbeza tanpa mengganggu setiap fungsinya berkat reka bentuk pola ruang yang baik. Apalagi kediaman bersuasana tenang dan selesa, sangat sesuai sebagai tempat berehat berkat konsep indoor-outdoor yang bernuansa alami.





Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 5:06 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani